Collserola Es van realitzar diverses visites tècniques al Parc de Collserola

Els espais naturals periurbans presents a la reunió del programa de l'ONU Hàbitat III

25/04/2016

El passat 4 i 5 d'abril es va realitzar a Barcelona la conferència temàtica del programa Hàbitat III de les Nacions Unides per a la preparació de la propera reunió d'aquest programa que se celebrarà a Quito. Fedenatur, la xarxa europea de parcs periurbans -a la qual està adherit el Consorci- va promoure i participar en una de les taules de debat.

L'objectiu d'aquestes conferències temàtiques és la de nodrir de continguts els elements de discussió de la conferència final Hàbitat III, que pretén conformar la nova agenda urbana per a un futur urbà sostenible. El tema central de la conferència realitzada a Barcelona han estat els espais públics.

Paral·lelament, també es van desenvolupar diferents seminaris a proposta d'entitats per aportar elements nous de discussió i reflexió. En aquest sentit, Fedenatur, en col·laboració amb World Urban Parcs Association i FAO, va organitzar un seminari titulat "Grans espais verds, una infraestructura pública clau per a unes ciutats resilients, saludables i sostenibles". En aquest seminari, hi va participar també l'Àrea Metropolitana de Barcelona que va exposar com s'organitza la seva infraestructura verda (serra de Collserola, rius Llobregat i Besòs, delta, parcs metropolitans, etc.)... un bon referent i exemple a escala mundial.

D'aquest seminari va sortir una declaració de principis o recomanacions que es voldria fos elevada a l'encontre final d'Hàbitat III per a la seva incorporació:

· La planificació de les ciutats ha de basar-se en les condicions ecològiques i geogràfiques així com en les necessitats socials.

· La planificació urbana ha d'incloure una adquisició pública important i/o el control de sòl.

· En el desenvolupament d'una ciutat, la planificació ha de garantir la preservació dels valuosos espais prou grans dels biòtops naturals dins de la ciutat i en la seva perifèria i assegurar-ne la seva interconnexió ecològica.

· Tots els ciutadans han de tenir les mateixes oportunitats per accedir i gaudir de grans parcs urbans i periurbans.

· Les ciutats han de promoure la creació de grans parcs multifuncionals, capaços d'assolir els objectius ecològics, socials i econòmics.

· Les ciutats han de fer front a la competència pel sòl amb la protecció jurídica necessària per garantir la integritat i la sostenibilitat dels grans parcs i, en general, de la infraestructura verda.

El representant de World Urban Parcs Association, Richard Murray, qui presideix la secció de Grans Parcs Urbans, aprofitant l'assistència a la conferència temàtica d'Hàbitat III va visitar el Parc de Collserola el dissabte 2 d'abril, de la mà del seu director gerent.

Posteriorment, una delegació de 17 persones, alcaldes i directors d'àrees metropolitanes de Colòmbia van visitar, la tarda del dilluns 4 d'abril, el parc, cosa que reforça els forts lligams que el nostre projecte té establert amb Colòmbia, especialment amb les ciutats de Bogotà i Medellín.

Aquestes visites tècniques al nostre parc van ser un complement pràctic dels principis que es va discutir al seminari, ja que, de manera fefaent, manifesten que Collserola, espai natural i rural periurbà, constitueix una part important i essencial de la infraestructura verda de la metròpoli barcelonina, productora de serveis ecosistèmics i benestar per als seus ciutadans.

El Programa de les Nacions Unides per als assentaments Humans (ONU Hàbitat) és una agència de les Nacions Unides amb seu a Nairobi (Kènia), des de l'any 1976. Té l'objectiu de promoure ciutats i pobles socialment i ecològicament sostenibles. Des del mes d'octubre del 2010, aquesta agència està presidida per Joan Clos i Matheu (alcalde de Barcelona del 1997 al 2006).

El proper octubre, està previst celebrar la reunió mundial de l'ONU Hàbitat III a Quito (Equador) que traçarà les polítiques sobre assentaments humans per a les dues properes dècades. Les anteriors reunions mundials van ser a Vancouver (Canadà) l'any 1976 (Hàbitat I) i a Estambul (Turquia) el 1996 (Hàbitat II).

Per a la preparació d'aquesta propera reunió de Quito, prèviament se celebren diferents conferències temàtiques en diverses ciutats del món per tal de nodrir de continguts els elements de discussió de la conferència final Hàbitat III que pretén conformar la nova agenda urbana per a un futur urbà sostenible.

Dossier de premsa Hàbitat III a l'enllaç següent.

Més informació: https://www.habitat3.org/ - https://www.habitat3.org/barcelona.

Font de la informació: Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola

Categoria: Biodiversitat, Planificació i avaluació, Collserola, hàbitats, general,