Collserola El dispositiu estarà funcionant al cent per cent el proper 16 de juny

Tot a punt per a la campanya de prevenció activa d'incendis forestals

22/05/2017

El 4 de maig es va realitzar la reunió anual de la Comissió d’Incendis amb tots els cossos de seguretat implicats en la detecció i extinció dels incendis forestals a l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

Amb l’objectiu de fer balanç de l’any 2016 i preparar la campanya d’aquest estiu del dispositiu de prevenció d’incendis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), el 4 de maig el Consorci va convocar els tècnics municipals de prevenció de l’àmbit del Parc; els tècnics del Pla de Vigilància i Informació d’Incendis Forestals (PVI) i dels parcs de la Serralada de Marina i del Garraf; els cossos de seguretat amb presència al Parc (policies locals dels municipis, Agents Rurals, Mossos d’Esquadra i SEPRONA); Bombers de la Generalitat (Regions Metropolitanes Nord i Sud); Servei de Prevenció d’Incendis de l’Ajuntament de Barcelona; les ADF i altres efectius (membres de protecció civil).

La reunió es fa cada any a la seu dels Serveis Tècnics del Parc i és un moment important de coordinació, en què cadascun dels cossos implicats exposen com han plantejat la campanya d’enguany i quins recursos es destinaran a la prevenció i extinció d’incendis. Durant la sessió es va lliurar la memòria de la campanya precedent. Aquest document es pot descarregar des del web del Parc.

El 2016 va ser un any excepcional, meteorològicament parlant, i durant un 75% dels 112 dies en què el dispositiu va estar en funcionament es va activar el Pla Alfa de risc d’incendi forestal que elabora diàriament el cos d’Agents Rurals.

Pel que fa al nombre d’incendis, a l’àmbit metropolità el nombre de focs ha estat per damunt de la mitjana de la sèrie registrada des del 1990. A Collserola s’ha superat la mitjana de superfície cremada, a conseqüència bàsicament de dos incendis que es van produir durant el mes de setembre a dues zones de prat i matoll del vessant barceloní de la serra. A més, cal destacar l’increment del nombre d’incendis d’origen presumptament intencionat.

Pel que fa a la campanya d’enguany, de moment les condicions meteorològiques són favorables. La previsió és iniciar la vigilància activa a deu de les tretze torres de guaita el 29 de maig, i a les tres restants el 16 de juny. El tancament de la campanya està previst per al 18 de setembre.

Actualment, el dispositiu de prevenció abasta els 36 municipis que formen part de l’AMB. El Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola coordina aquest dispositiu, en col·laboració amb el Pla de Vigilància i Informació contra Incendis Forestals (PVI) de la Diputació de Barcelona. La gestió i coordinació del Dispositiu de Prevenció d’incendis Forestals de l’AMB és l’actuació que comporta el major esforç pressupostari del Consorci. La finalitat és protegir el bosc i les persones dels incendis forestals que, ateses les característiques del Parc i l’alta freqüentació, es produeixen en un nombre molt considerable.

Font de la informació: Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola (CPNSC)

Categoria: Collserola, Oficina Tècnica de Prevenció d'Incendis, Prevenció incendis, Diputació de Barcelona, general,