Foix Porta d'entrada al Parc del Foix

Enllestit el Pla director del Castell de Penyafort, a Santa Margarida i els Monjos

20/06/2016

La Diputació de Barcelona ha lliurat a l'Ajuntament de Santa Margarida i els Monjos el Pla director del Castell de Penyafort, conjunt arquitectònic declarat Bé Cultural d'Interès Nacional (BCIN) que des del 2002 és de propietat municipal. El Pla director té com a objectiu descriure el conjunt d'accions per la recuperació del conjunt i també com a porta d'entrada al Parc del Foix.

Actualment, el castell és propietat de l'Ajuntament de Santa Margarida i els Monjos, que el va comprar l'any 2002 als antics propietaris que encara l'havien habitat, data des de la qual, i atès el mal estat general del conjunt, l'ajuntament hi ha destinat importants recursos per tal de preservar-lo.

El Pla director, dirigit pel Servei de Patrimoni Arquitectònic Local de la Diputació de Barcelona i amb un cost de 20.000 euros, descriu el conjunt d'accions que cal realitzar per portar a terme la recuperació del conjunt de forma ordenada, tenint present la seva complexa evolució constructiva, les seves funcions actuals i el seu significat per al territori com a porta natural del Parc del Foix.

El treball estableix les diferents fases restauradores a partir de la definició dels nous usos i planteja la seva ubicació i distribució en el monument de cara a fomentar-ne la recuperació i detenir el procés de degradació que pateix. Tal com digué l'arquitecte i restaurador del segle XIX Viollet-le-Duc (afí al moviment medievalista i responsable, entre d'altres, de la restauració de Carcassonne), "la millor forma de preservar un edifici és trobar un ús per a ell".

El castell o convent de Penyafort és un conjunt arquitectònic que es troba en una situació estratègica en el marge esquerre del riu Foix, en un pla enlairat una dotzena de metres per damunt del curs del riu. Es tracta d'un conjunt monumental amb planta en forma de U de més de 4.000 m2 format per les restes de l'antic casal fortificat de Penyafort, un convent i una església, que posteriorment fou transformat en casa pairal. La tradició situa en aquest indret el naixement de sant Ramon de Penyafort (1185-1275).

Font de la informació: Diputació de Barcelona

Categoria: Foix, general,