Parc Agrari Desenvolupat per la Fundació Miquel Agustí

Projecte per impulsar la producció de diferents varietats de col i bròcoli al Parc Agrari del Baix Llobregat

24/10/2016

Productors del Parc Agrari del Baix Llobregat van poder conèixer noves varietats de col (bràssiques) d'alt valor afegit i adaptades a les condicions d'aquest territori, a partir del  projecte desenvolupat per la Fundació Miquel Agustí de la Universitat Politècnica de Catalunya. El projecte ha de permetre la producció de noves varietats d'aquestes hortalisses per a la seva comercialització i competir en el segment de les bràssiques, de creixent demanda en el sector alimentari i de restauració.

El projecte té com a objectiu posar a disposició dels agricultors del Parc Agrari del Baix Llobregat més de cent varietats diferents del gènere bràssica, procedint-se a la caracterització i valoració de totes elles, per associar-les a segells de qualitat objectiva per tal que els consumidors identifiquin de manera més senzilla els valors afegits que presenten.

En una primera fase, s'inclouran varietats tradicionals, varietats millorades i híbrids comercials. Durant el cultiu es durà a terme la caracterització agromorfològica i alhora s'avaluaran qualitativament per part dels productors.

Cada any, amb les dades de caracterització i les avaluacions es decidirà quines varietats tenen interès i, per tant, seran sembrades l'any següent i quines deixaran de formar part de l'estudi. La previsió és que s'aniran reduint el nombre de varietats a avaluar i això permetrà augmentar el nombre de caràcters, incloent així aspectes de rendiment, valors sensorial, resistència a patologies i valor nutricional.

La col és una de les espècies cultivades que presenta major diversitat morfològica de la part comestible. La col de cabdell, la col paperina, la coliflor, la col de Brussel·les, la col llombarda, el bròquil o el brocolini descendeixen d'una mateixa espècie silvestre (Brassica oleracea L.), la qual ha estat modelada en diferents direccions segons les seleccions realitzades pels agricultors de cada territori.

A Catalunya existeix una diversitat molt important de varietats d'aquesta espècie, i algunes d'aquestes han aconseguit un cert renom a causa de la seva qualitat i els seus valors nutricionals. La col de brot o espigalls, la col de trinxat, la col paperina i el bròquil morat de santa Teresa, són alguns dels exemples de varietats de col ben adaptades al nostre territori, de gran acceptació en el mercat.

Fundació Miquel Agustí - UPC

La Fundació Miquel Agustí és un equip de recerca que es posa a disposició del sector agrícola i la societat en general per impulsar la recerca entorn les varietats agrícoles tradicionals catalanes i promoure els productes autòctons de la nostra terra. Treballem colze a colze amb el sector agroalimentari per millorar l'eficiència dels seus processos i la qualitat organolèptica i nutritiva dels seus productes.

Parc Agrari del Baix Llobregat

El Parc Agrari del Baix Llobregat es una de les zones agrícoles més antigues i fèrtils del país situat al bell mig de l'àrea més poblada de Catalunya. Aquest territori constitueix un patrimoni cultural, econòmic i ecològic de primer ordre que cal preservar i promocionar com un entorn natural que contribueix a la millora de la qualitat de vida de tots els ciutadans.

El Parc Agrari del Baix Llobregat està gestionat per un consorci del qual en formen part la Diputació de Barcelona, el Consell Comarcal del Baix Llobregat, la Generalitat de Catalunya, la Unió de Pagesos de Catalunya i els ajuntaments de Castelldefels, Cornellà de Llobregat, Gavà, l'Hospitalet de Llobregat, Molins de Rei, Pallejà, el Papiol, el Prat de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Cervelló i Viladecans.

Font de la informació: Diputació de Barcelona

Categoria: Parc Agrari, flora, Biodiversitat, Gestió del medi, general,