Montnegre-Corredor El 18 de juny, al Parc del Montnegre i el Corredor

Els voluntaris participen a la jornada anual de formació

25/06/2016

La proposta va consistir en dues activitats. En primer lloc, els membres del Cercle de Voluntaris dels Parcs Naturals van gaudir d'una passejada guiada per aplicar tècniques de descoberta, anàlisi i interpretació dels valors naturals, culturals i socioambientals del Corredor i, a continuació, es va dur a terme la xerrada 'El Montnegre i el Corredor a fons'.

Una quarantena de membres del Cercle de Voluntaris dels Parcs Naturals van assistir el 18 de juny a la jornada de formació, al Parc Natural del Montnegre i el Corredor. La proposta ha consistit, d'una banda, en la passejada guiada per aplicar tècniques de descoberta, anàlisi i interpretació dels valors naturals, culturals i socioambientals del Corredor, i, d'una altra, en la xerrada "El Montnegre i el Corredor a fons", una visió interdisciplinària per comprendre globalment un territori i la gent que hi viu i que el visita.

Els voluntaris, acompanyats per en Joan Manel Riera, responsable de l'Escola de Natura del Corredor (entitat que promou i potencia l'educació ambiental en totes les seves manifestacions i divulga, publica i difon el coneixement dels sistemes naturals), han gaudit del circuit inclusiu "Sumant capacitats 7A", una proposta accessible amb cadira de rodes elèctrica, handbikeJoëlette, a l'entorn de Can Bosc. Aquesta passejada ha permès als voluntaris conèixer una de les zones més singulars del Parc del Montnegre i el Corredor. Abans de l'inici, en Joan Manel Riera va entregar un quadern de notes de camp, on els membres del Cercle podien anotar les seves observacions. La passejada es va iniciar a Can Bosc amb un reconeixement del cant dels ocells.

A continuació, el grup es va dirigir cap al pou de glaç. Quan estava en ús, l'aigua d'una propera font del ferro era derivada fins a una bassa, avui desapareguda, on a l'hivern es glaçava de forma natural. Precisament, aquest pou es troba al costat obac del turonet, on obtenia les temperatures més baixes per la manca d'escalf solar.

La veta subterrània que porta aigua a la font del ferro travessa un sector de rocam, ric en minerals de ferro que es dissol i és transportat per l'aigua, tot contenint el sabor característic ferruginós. Al 2005 fou recuperada i condicionat el seu entorn.

Seguidament, els voluntaris van tombar en direcció als camps de les Passadores, des d'on van tornar al punt de partida, Can Bosc.

Durant la passejada es va poder observar vegetació de ribera i bardisses, alzinars madurs i mixtes, camps treballats i erms. També es va veure la lluita de dos torrents (captura geològica), el pou de glaç, la font del ferro i diverses estructures agràries. Es van escoltar ocells i es van interpretar tots els senyals de la natura.

A Can Bosc, en Joan Manel Riera va realitzar una xerrada socioambiental sobre el Montnegre i del Corredor en què va parlar de les relacions de la geologia, el clima, el relleu, la vegetació, la fauna i les persones i la seva història, també de les espècies autòctones i de les introduïdes, dels boscos antics i de la vegetació actual, de la mà de les artigues per conrear, del carboneig, de la implicació de les castanyedes i suredes amb la vinya per l'exportació d'aiguardents, dels canvis d'espècies en interès de l'economia humana, dels impactes i les vulnerabilitats recents. Finalment, la xerrada va acabar amb un petit homenatge als pagesos, científics i gent d'acció a favor del medi.

La jornada de formació s'ha tancat amb un àpat de germanor al restaurant Esbioesfera, al municipi de Cardedeu.

Font de la informació: Cercle de Voluntaris dels Parcs Naturals

Categoria: Cercle de voluntaris, Biodiversitat, Montnegre-Corredor, Divulgació, Educació ambiental, general,