Montesquiu | Xarxa de Parcs Naturals La 2a jornada (3 d'octubre) abordarà les dades obertes sobre patrimoni natural

La natura com a motor de l'economia local, tema de la 1a Jornada tècnica al Centre de Recursos del Castell de Montesquiu

29/05/2017

El diputat delegat d'Espais Naturals i Medi Ambient, Valentí Junyent, i l’alcaldessa de Montesquiu, Elisabet Ferreres, van inaugurar el dijous 25 de maig la primera de les tres sessions del cicle de jornades tècniques sobre la gestió dels espais naturals i la seva relació amb l’entorn socioeconòmic dels seus territoris, que cada any tenen lloc al Centre de Recursos del Castell de Montesquiu.

La jornada, amb el títol "La natura, motor de l'economia local", va reunir prop d'una setantena d’assistents entre responsables polítics i tècnics d'ajuntaments i tècnics en gestió del territori, promoció econòmica, medi natural o zones rurals. La sessió va començar amb dues ponències marc. En Bernat Vilarasau, gerent de l’Organisme Autònom de Fires i Mercats de Vic, va defensar que els ajuntaments han de promoure i dinamitzar les activitats econòmiques sostenibles, aquelles que minimitzen l’impacte sobre el medi i maximitzen l’impacte positiu (en riquesa i llocs de treball) sobre la comunitat local.

Miquel Hernandez va presentar les principals conclusions d’un estudi realitzat per l’Institut Cerdà sobre el retorn econòmic dels espais naturals protegits; entre elles, el fet que per cada euro que s’inverteix en gestió es generen 8,8 euros en forma de valor afegit brut en les diverses activitats econòmiques.

En el torn del casos pràctics, es van presentar diferents experiències d’estratègies de dinamització dels productes que la natura ofereix, especialment en una escala local o supramunicipal. Així, Guillem Miralles va presentar la Xarxa Productes de la Terra de la Diputació de Barcelona, de la qual forma part el Consorci del Lluçanès, que lidera diferents iniciatives de foment de productes de la terra, tal com va explicar la Laura Megias. Per la seva part, la Gemma Comella, de l’Oficina Tècnica de Prevenció d’Incendis de la Diputació de Barcelona, i en Joan Vila, alcalde d'Aiguafreda, van parlar sobre la biomassa forestal i les plantes d’estella supramunicipal.

La jornada es va cloure amb un interessant debat amb tots els ponents participants i el públic assistent. Podeu consultar i descarregar-vos totes les presentacions dels diversos ponents i participants en aquest enllaç (programa i presentacions).

Recordem que les darreres dues jornades d'aquest cicle tindran lloc el 3 d'octubre ("Dades obertes sobre patrimoni natural") i el 14 de novembre ("Els beneficis del patrimoni natural i cultural vinculat a l’aigua").

Us en seguirem informant ben aviat!

Organització i coordinació:

Diputació de Barcelona: Àrea de Territori i Sostenibilitat, Direcció de Serveis de Formació, Àrea de Cultura i Àrea de Desenvolupament Econòmic Local.

Per a més informació:

Direcció de Serveis de Formació

A/e: ds.formacio@diba.cat

Categoria: Montesquiu, Educació ambiental, Xarxa de Parcs Naturals, Diputació de Barcelona, general,