Xarxa de Parcs Naturals 262 persones vetllaran per la seguretat a la demarcació de Barcelona

Es presenta el Pla de vigilància i informació (PVI) contra incendis forestals

17/06/2016

El divendres 17 de juny es va iniciar la campanya de vigilància i informació (PVI) contra incendis forestals que desenvolupa cada any la Diputació de Barcelona en col·laboració amb els ajuntaments i les agrupacions de defensa forestal (ADF) i que, enguany, durarà fins l'1 de setembre.

L'equip d'informació i vigilància per al conjunt del territori de Barcelona estarà integrat per 262 persones, entre les quals hi ha nou enginyers de zona; 25 operadors de zona; 15 vigilants de zona; 170 vigilants i informadors de rutes, i 44 guaites de punts fixos. Aquest equip comptarà amb el suport de 91 vehicles 4x4 per atendre el conjunt de rutes de les zones de vigilància.

La campanya de vigilància de l'any 2016, que ha estat presentada al Parc del Castell de Montesquiu pel vicepresident primer i responsable de l'Àrea de Territori i Sostenibilitat, Dionís Guiteras, i pel diputat adjunt d'Espais Naturals, Jesús Calderer, compta amb un pressupost de 2.044.486 euros aportats per la Diputació de Barcelona. A l'acte també hi ha estat present Elisabet Ferreres, alcaldessa de Montesquiu.

En la presentació del Pla de vigilància i informació (PVI), el vicepresident Guiteras ha remarcat que "enguany, com a novetat, es treballa per intensificar els esforços d'informació i dissuasió en aquells punts concrets on es concentra la població usuària del bosc sense oblidar la vigilància en aquelles zones més sensibles o més desprotegides amb un èmfasi especial a la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona".

En aquesta línia, Guiteras també ha recordat que "en la prevenció d'incendis, com en tots els altres temes, des de la Diputació treballem sempre transversalment, no només internament, sinó també amb la Generalitat i els altres actors com són les ADF o les associacions de propietaris forestals".

Per la seva banda, el diputat adjunt d'Espais Naturals, Jesús Calderer, ha senyalat que el Pla de vigilància i informació (PVI) forma part del programa de suport als municipis en la prevenció dels incendis forestals, que té com a finalitat principal evitar-los i limitar-ne els efectes. En aquesta línia, Calderer ha ressaltat la importància d'aquest programa pel fet que desenvolupa accions informatives cap a la població i dissuasives de pràctiques amb risc que es resolen bàsiques per evitar l'inici i la propagació d'incendis.

268 ajuntaments i 118 ADF

A la campanya d'aquest any hi participen, a banda de la Diputació de Barcelona, 268 ajuntaments, 118 ADF i nou federacions d'ADF. La Generalitat de Catalunya també hi col·labora a través de les direccions generals de Prevenció d'Incendis, Extinció d'Incendis i Salvaments i la de Forests.

El dispositiu d'enguany per al conjunt de comarques barcelonines el formen 85 rutes amb vigilància mòbil, 22 punts de vigilància fixa, principalment en els parcs i en espais naturals d'especial interès, i nou centres de control per centralitzar els avisos i les incidències. L'abast territorial del dispositiu és de 472.979 ha forestals repartides en 268 municipis de la demarcació de Barcelona.

Nou zones de vigilància

Cadascuna de les nou zones en què s'ha dividit la demarcació de Barcelona (Anoia, Bages, Baix Llobregat, Berguedà, Maresme, Osona, Penedès-Garraf, Vallès Occidental i Vallès Oriental) disposa d'un centre de control situat en un parc de bombers que centralitza els avisos d'incendi.

El PVI també disposa de dos centres de suport situats, un, a la sala central de control del Cos d'Agents Rurals a Torreferrussa, al municipi de Santa Perpètua de Mogoda, i l'altre a la mateixa seu de la Diputació de Barcelona des d'on es realitzen funcions de control central del dispositiu.

Els dispositius seran efectius des del 17 de juny fins a l'1 de setembre, excepte les rutes de període reduït del nord d'Osona i del Berguedà que, a causa de la climatologia pròpia de les dues zones, permet escurçar la campanya que finalitzarà el 16 d'agost.

Per a conèixer en cinc minuts què és el PVI, us convidem a veure el vídeo següent.

Font de la informació: Diputació de Barcelona

Categoria: Gestió del medi, Xarxa de Parcs Naturals, Prevenció incendis, Oficina Tècnica de Prevenció d'Incendis, flora, Biodiversitat, Meteorologia, hàbitats, general,