Montesquiu | Xarxa de Parcs Naturals La 2a jornada (6 d'octubre) abordarà el repte del canvi climàtic per als governs locals

La relació entre salut i natura, protagonista de la 1a Jornada tècnica del Castell de Montesquiu

09/06/2016

Amb prop de 70 persones inscrites, el passat 31 de maig es va celebrar la primera de les tres jornades tècniques al Castell de Montesquiu d'aquest 2016. La sessió de treball ha comptat, en aquesta ocasió, amb la col·laboració del Servei de Salut Pública de la Diputació de Barcelona.

Sota el títol "Salut i natura des del món local", la jornada es va centrar en l'estreta relació existent entre natura i salut i es van presentar diferents iniciatives que estan sorgint arreu, també a casa nostra, basades en aquesta evidència. Efectivament, en els últims anys, estudis científics realitzats des de diferents àmbits acompanyen el desplegament de programes i accions, tant públiques com privades, que cerquen la promoció de la salut, física i mental, mitjançant el contacte amb la natura.

La jornada va ser inaugurada pel diputat delegat d'Espais Naturals i Medi Ambient, Valentí Junyent, i la cap del Servei de Salut Pública de la Diputació de Barcelona, Cati Chamorro, qui va plantejar la necessitat del treball multidisciplinari i en xarxa a causa de la gran importància que tenen les accions polítiques en àmbits no sanitaris, com ara la promoció de l'accés a la natura, en la prevenció de patologies.

L'estudi dels efectes positius sobre la salut del contacte amb la natura és l'objectiu del programa europeu Phenotype, en el qual participa el CREAL (Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental). Margarita Triguero (CREAL) va exposar algunes de les conclusions d'aquest estudi comparatiu basat en indicadors de salut de poblacions de tots els continents.

Aquestes evidències són les que estan impulsant iniciatives per promoure la salut en molts espais protegits de tot el món, com és el cas de la Diputació de Barcelona, tal com va explicar Carles Castell, cap de l'Oficina Tècnica de Planificació i Anàlisi Territorial de la Gerència de Serveis d'Espais Naturals. Una d'aquestes iniciatives és l'estudi encarregat a l'equip del Francesc Romagosa, de la Universitat Autònoma de Barcelona, a través d'un conveni signat amb la Diputació de Barcelona, sobre la percepció dels visitants de la Xarxa de Parcs Naturals com a espais de salut. Un cop més, l'estudi fa palesa la relació entre salut i natura: el 75% de les persones enquestades que visiten els parcs ho fan per motius relacionats amb la salut i el benestar.

També son significatives les iniciatives que, en aquest àmbit, impulsa el Servei de Salut. Des del convenciment que "una vida activa en contacte amb espais saludables ajuda a viure més i millor", com va dir Sònia Chavero, tècnica del servei, la Diputació de Barcelona ha anat elaborant un seguit de recursos per ajudar els ajuntaments a donar resposta a un repte important: dotar els seus municipis de zones verdes, interconnectades per camins accessibles, per tal de millorar la salut i el benestar dels seus habitants.

El projecte "Camina i fes salut", promogut per l'Ajuntament i el Centre d'Atenció Primària de Castellar del Vallès, és un magnífic exemple de les experiències que estan sorgint a casa nostra. En Joan Elvira, cap de salut de l'ajuntament, va explicar que els professionals sanitaris i socials han començat a prescriure la realització d'un dels tres circuits de salut actualment consolidats al municipi.

L'altra experiència municipal presentada és fruit també d'una col·laboració, en aquest cas entre l'Ajuntament de Caldes de Malavella i la Fundació Acciónatura, promotora del projecte Sèlvans, que busca la preservació dels boscos madurs aprofitant l'efecte terapèutic que tenen sobre la salut de les persones. En Sergi Mir, regidor de l'ajuntament, i en Jaume Hidalgo, d‘Acciónatura, van parlar de la implementació d'itineraris forestals terapèutics en boscos d'alt valor natural, públics i privats, del municipi.

Finalment, es van presentar dues iniciatives privades que estan just iniciant-se i que se centren en aquest binomi natura i salut. Per una banda, l'Eva Arbat va presentar el projecte de Can Pica, equipament ubicat a Hortsavinyà, al Parc del Montnegre i el Corredor. Per una altra, l'Enrique Portales va parlar de l'aposta feta per l'Hotel Mas Salagros Ecoresort, de Vallromanes, ubicat a les portes del Parc de la Serralada Litoral.

Com és habitual, la jornada es va tancar amb un debat molt interessant entre tots els ponents i els assistents.

Podeu consultar les documentacions i ponències presentades a l'enllaç següent.

Recordeu que la propera jornada tindrà lloc el 6 d'octubre i abordarà el repte de l'"Adaptació local al canvi climàtic. Com ens ajuda la natura?". Finalment, la 3a jornada serà el dimarts 22 de novembre i tractarà el tema "Activitats fisicoesportives en el medi natural: una mirada municipalista". Us en seguirem informant.

Categoria: Educació ambiental, Montesquiu, Xarxa de Parcs Naturals, general,