caes

Sant Llorenç-Obac És un servei comunitari, únic i singular en l'àmbit dels espais protegits, que uneix natura i inclusió

Alumnes de l'Escola Creixen Terrassa participen en una acció d'Aprenentatge i Servei ambiental al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac

15/05/2023

Quinze alumnes de 4t d’ESO de l'Escola Creixen Terrassa van realitzar el divendres 5 de maig als entorns de la Casa Nova de l’Obac, al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac, la sessió pràctica de servei comunitari dins la modalitat d’Aprenentatge i Servei (ApS), que el currículum escolar obliga a fer als centres escolars del país des de fa uns anys. Els joves van fer de monitors ambientals a un grup de 25 alumnes de l’Escola d’Educació Especial Crespinell, també de Terrassa, mitjançant un seguit d’activitats sensorials que l’equip de CIMA havia preparat prèviament.

Les activitats consistien en una rebuda de l’alumnat a peu d’autocar, l'acompanyament durant l’esmorzar i, especialment, fer de monitors als infants de l'Escola Crespinell en les diferents activats ludicoeducatives previstes. Aquestes van ser un petit recorregut per l’entorn a la recerca d’elements naturals; un taller artístic en què s’estampaven bosses de roba amb aquests elements; un seguit de tallers sensorials en els quals es treballaven els sentits del tacte, el gust i l’olfacte, tots ells, basats en l’ús d’elements provinents de la natura (sorres, pedres, branques, flors, plantes, productes del bosc, etc.); un racó musical on s’experimentava amb els sons; i, finalment, una petita ruta teatralitzada inclusiva amb el bandoler Capablanca de protagonista.

L'experiència va ser emotiva i enriquidora per a tots els participants; per una banda, i primordialment, per als alumnes de l’Escola Creixen que, salvant els lògics temors inicials, van interactuar de forma amena i desimbolta amb nens i nenes amb discapacitats funcionals diverses; en segon lloc, perquè aquests nens i nenes, i els seus mestres i tutors, van poder gaudir d’un matí a la natura, fora de les aules habituals, amb tot d’activitats molt estimulants pensades específicament per a ells; i, en tercer lloc, per als educadors de l’entitat CIMA que van saber adequar perfectament aquestes activitats a les singularitats d’un col·lectiu amb unes necessitats i requeriments determinats. Finalment, també va ser molt enriquidora per als mateixos gestors de l’espai protegit i la seva convicció que aquesta és una línia de treball que ha d’anar ampliant-se, a poc a poc, per arribar al conjunt de la Xarxa de Parcs Naturals.

L'Aprenentatge i Servei (ApS) és una metodologia educativa implementada fa uns anys en el currículum escolar que pretén que els alumnes de 3r i 4t d’ESO dels centres escolars del país facin un servei comunitari ben articulat, en el qual els participants es formin tot treballant necessitats reals de l’entorn, amb l’objectiu de millorar-lo. L'Aprenentatge i Servei és, doncs, un projecte educatiu amb utilitat social. Dins aquesta línia, la modalitat d’ApS ambiental està agafant cada cop més força i els espais naturals protegits són un destí propici per dur projectes singulars en aquest sentit. Ja se n’estan fent d’altres en altres espais de la Xarxa de Parcs Naturals.

Des de la Xarxa de Parcs Naturals sempre s’ha considerat que l’educació ambiental ha de ser inclusiva per definició i, per això, els programes transversals que gestiona, com el Viu el parc a l'escola (plenament adaptat, com s’explica en aquest vídeo) i el Coneguem els nostres parcs (que, enguany, commemora el 40è aniversari), ja es pot dir que són plenament inclusius.

compartir

Font de la informació: Xarxa de Parcs Naturals

Categoria: Educació ambiental, Sant Llorenç-Obac, Educació ambiental, Viu el parc, ODS,