Marina Es pot accedir a les audioguies des dels QR presents als plafons

Es renova i actualitza la senyalització al jaciment iber de les Maleses i la pàgina web que aplega les audioguies sobre els ibers i espais del jaciment

16/06/2021

S'ha completat la renovació de la senyalització del jaciment iber de les Maleses, a Montcada i Reixac, en l'àmbit del Parc de la Serralada de Marina. Així, s’han renovat el plafó de benvinguda i el plafó dedicat a la casa de l’aigua. També s’ha actualitzat la pàgina web que aplega les audioguies sobre la història dels ibers i sobre diversos espais del jaciment com són les cases del ferrer i del moliner, entre d’altres, i a les quals es pot accedir mitjançant els QR presents als plafons.

El Parc de la Serralada de Marina ha renovat la senyalització del jaciment iber de les Maleses, ubicat a Montcada i Reixac. D’una banda, s’ha instal·lat de nou i actualitzat el contingut del plafó de benvinguda amb les noves zones d’excavació del jaciment i, d’una altra, s’ha renovat també el plafó interpretatiu dedicat a la casa de l'aigua.

Una altra novetat i millora és l’actualització de la pàgina web en què es poden escoltar les audioguies amb tota la informació sobre el jaciment i a les quals es pot accedir mitjançant els QR que apareixen en els plafons presents en el jaciment.

Es tracta d’enregistraments sonors molt pedagògics dedicats a la història i característiques generals dels poblats ibèrics i també a la funció i característiques d’espais concrets de les Maleses com són la casa del ferrer, la casa del moliner, la casa de l’elit i la casa de l’aigua. Estan disponibles en català, castellà i anglès.

Vint anys de campanyes arqueològiques

El jaciment iber de les Maleses, amb una extensió de 3.322,56 m2, se situa al turó de les Maleses, a Montcada i Reixac, que té una alçada màxima de 420 m i gaudeix d'una visibilitat extraordinària. Els seus habitants pertanyien a la tribu dels laietans i la seva economia era agrària, ramadera i comerciaven amb fenicis grecs i cartaginesos.

Cada nova campanya arqueològica que s’hi desenvolupa -i el 2020 es va arribar a la 20a- aporta més coneixements inèdits sobre el món ibèric i permet recuperar el patrimoni i la memòria dels seus habitants. L’any passat per exemple, es va poder confirmar l’existència d’un complex defensiu de fins a disset estances que, situat a l'extrem sud del poblat, tindria la funció de vigilar, controlar i defensar l’accés a l’indret.

Les intervencions a les Maleses tant d'excavació com de restauració que desenvolupa el Museu Municipal de Montcada i Reixac compten amb el suport econòmic del Consorci del Parc de la Serralada de Marina, del Servei de Patrimoni Arquitectònic de la Generalitat de Catalunya i dels ajuntaments de Montcada i Reixac i de Sant Fost de Campsentelles.

Categoria: Marina,