caes

Montesquiu Han fet una proposta de senyalització per a les basses de llacunatge i els forns de calç

Primer projecte de Servei Comunitari en col·laboració entre el Parc del Castell de Montesquiu i l'escola Rocaprevera

09/06/2021

En el marc del Servei Comunitari del Departament d’Ensenyament de la Generalitat, aquest any s’ha portat a terme un projecte conjunt entre l’alumnat de 4t d’ESO de l’escola Rocaprevera de Torelló i el Parc del Castell de Montesquiu, que es va ajornar l’any 2020 per la pandèmia. Ha consistit a presentar una proposta de senyalització per a dos elements del Parc que actualment no estan senyalitzats i que són d’interès general. Es tracta de les basses de llacunatge, un sistema de depuració de l’aigua força innovador i poc conegut; i els forns de calç, elements patrimonials que també es troben dins del Parc. 

El Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya impulsa el programa de Servei Comunitari per a l’alumnat d'ESO amb la finalitat de garantir que els estudiants, al llarg de la seva trajectòria escolar, experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania i posin en joc els seus coneixements i capacitats.

Aprenentatge Servei és la metodologia més adient per dur a terme el Servei Comunitari. Aquesta és una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat. Es concreta en un projecte en el qual els participants es formen treballant sobre necessitats reals del seu entorn amb l’objectiu de millorar-lo. L’alumnat, alhora que ofereix un servei, aprèn a ser ciutadà i a desenvolupar el compromís cívic.

Des del Parc, a l’inici de la col·laboració es va enviar documentació diversa sobre els dos elements a senyalitzar, les basses de llacunatge i els forns de calç, i sobre la normativa de senyalització exterior de la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona. L’alumnat i professorat de 4t d’ESO van iniciar el projecte a l’aula i, quan van tenir unes bases per començar amb la part pràctica, es va dur a terme una jornada al Parc en què es van visitar i explicar tant el funcionament de les basses de llacunatge com dels forns de calç. També es va aprofitar per ensenyar les diverses senyals que hi ha dins el Parc, resoldre dubtes i plantejar ubicacions dels cartells.

Posteriorment, els alumnes van treballar els projectes de senyalització a l’aula, el resultat dels quals van ser presentats al Centre de Recursos ubicat a la planta superior del castell de Montesquiu. Un cop presentat el cartell per part dels dos grups de treball, se’n va fer una valoració i posada en comú conjunta amb el director del Parc, la tècnica d’ús públic, l’enginyera de territori i una tècnica de la Gerència d’Espais Naturals de la Diputació de Barcelona. La intenció del Parc del Castell de Montesquiu és crear aquests panells de la manera més fidel possible als que han presentat els alumnes, si bé caldrà fer alguns ajustos de tipografia i color per adaptar-los a la normativa de la Xarxa de Parcs Naturals.

L’experiència ha estat sorprenent i realment positiva. Per part del Parc s’enfoca com un inici per a properes col·laboracions. Establir aquest vincle amb l'alumnat del territori, apropar el Parc als joves, plantejar reptes que es poden trobar a la vida professional, rebre dels alumnes complicitat propostes de millora, entrar en el seu imaginari sovint tan diferent del dia a dia professional dels adults... ha significat una experiència profundament enriquidora.  

Per part dels alumnes, s’ha valorat molt positivament l’experiència i, d'una banda, s'ha destacat que se’ls ha donat l’oportunitat de desenvolupar un projecte que trenca amb la seva rutina d’assignatures convencionals i que s’acosta més a la realitat professional que d'aquí un temps es trobaran al mercat laboral i, d'una altra, el fet de treballar la tasca en equip.

compartir

Font de la informació: Xarxa de Parcs Naturals

Categoria: Montesquiu, Educació ambiental, ODS,