Montseny Per participar-hi, cal residir en algun dels municipis de l’àmbit de la Reserva de la Biosfera del Montseny

En marxa la 6è edició del Concurs de Receptes de la Biosfera del Montseny, que torna a la presencialitat i manté la modalitat vídeo

05/08/2022

Després d’unes darreres edicions marcades per la pandèmia, la 6a edició del Concurs de Receptes de la Biosfera torna, enguany, a la presencialitat, amb trobades a diversos municipis de la Reserva de la Biosfera. Tanmateix, es manté la modalitat vídeo, estrenada l’any passat. Hi ha quatre categories (primer plat, segon plat, postres i beguda) i els participants poden presentar tantes receptes com vulguin. Ja es pot consultar el calendari de trobades als municipis i el termini per enviar vídeos finalitza el 30 de novembre.

El Concurs de Receptes de la Biosfera del Montseny, que organitza la Reserva de la Biosfera del Montseny conjuntament amb el ajuntaments participants, vol contribuir al desenvolupament sostenible a través de la protecció i la promoció del patrimoni natural i del patrimoni cultural immaterial. Així, totes les receptes que reflecteixin la cuina tradicional i promoguin el desenvolupament sostenible s’inclouran en l’inventari del patrimoni cultural immaterial del Montseny.

Pot participar-hi qualsevol persona que resideixi dins del territori de la Reserva de la Biosfera del Montseny i la participació serà individual. Els menors de 18 anys hauran de presentar una autorització. Es poden presentar tantes receptes com es vulgui.

Sessions presencials als municipis

Per participar al concurs de manera presencial, caldrà inscriure-s’hi a l’Ajuntament corresponent (cada consistori oferirà la informació per a la inscripció). Els participants prepararan a casa el plat o beguda casolà, elaborat principalment amb productes del Montseny, i el portarà el dia, lloc i hora determinat per l’Ajuntament. De cara recepta que es presenti, caldrà portar una quantitat mínima equivalent a quatre racions. Tots els plats seran valorats pel jurat.

Actualment, el calendari de sessions d’aquest 2022 és el següent: Tagamanent: 11 de setembre (en el marc de la Festa Major); Seva: 9 d’octubre (Fira del Bolet); Viladrau: 23 d’octubre, data pendent de confirmació (Fira de la Castanya); Fogars de Montclús (la Costa): 31 d’octubre (Festa de la Castanyada); Arbúcies: 5 de novembre (Fira de la Tardor), Figaró-Montmany: 12 de novembre (Tastet Intercultural), Riells i Viabrea: 13 de novembre (Festa de Sant Martí), Riells i Viabrea: 13 de novembre (Festa de Sant Martí), i Cànoves i Samalús: 26 de novembre (Festa Major d’Hivern de Samalús). Properament es confirmarà la data de Campins.

Segon any de la modalitat vídeo

Pel que fa a la modalitat vídeo, que es va fer per primera vegada l’any passat (més informació en aquesta notícia), caldrà elaborar un vídeo d’una durada màxima de 5 minuts en què es mostrin els ingredients, l’elaboració, la persona que cuina i el plat acabat. S’hauran d’enregistrar horitzontalment en alta definició (almenys 1920 x 1080 px de resolució) i presentar-se en format .mp4 o .mov.

Les propostes s’hauran d’enviar a través d’un formulari que estarà disponible properament. Caldrà aportar, també, la descripció de la recepta (ingredients i elaboració) i tres fotografies del plat acabat (en format JPEG original o amb una resolució mínima de 1600 x 1200 píxels a 300 dpi per a poder imprimir, lliures de marques d’aigua o signatures).

El termini per presentar les receptes en modalitat vídeo finalitza el dia 30 de novembre del 2022.

Mantenir el llegat gastronòmic del Montseny

Els premis amb què es destacaran les receptes guanyadores volen ser un reconeixement a aquelles persones que mantenen vius plats i begudes representatius del medi i de la cultura de la Reserva de la Biosfera del Montseny.

Pel que fa als premis de la modalitat presencial, s'estableixen quatre categories: primers, segons, postres i begudes i, per a cada categoria, es premiaran les dues millors elaboracions. Es valoraran les receptes en funció de com reflecteixin la cuina tradicional, el caràcter del Montseny i els valors del desenvolupament sostenible. Concretament, es valorarà si els ingredients contribueixen a la sostenibilitat, si els productes principals es produeixen dins de la Reserva de la Biosfera del Montseny i provenen (si escau) de varietats autòctones. També es tindrà en compte si el plat o la beguda estan relacionats amb elements del patrimoni cultural immaterial, amb costums populars o amb tradicions, i si els ingredients utilitzats i les proporcions són adients.

En la modalitat vídeo, hi ha dues categories de premis: a la millor recepta i al millor vídeo. La millor recepta es valorarà seguint els mateixos criteris que en la modalitat presencial. Per decidir el millor vídeo es tindrà en compte la qualitat tècnica, la claredat de les explicacions i el caràcter intergeneracional de la candidatura.

Les receptes guanyadores es publicaran en format digital o en paper. Al Facebook del Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny es poden veure els àlbums d'imatges de les edicions del Concurs.

En aquest enllaç podeu consultar les bases de participació.

'Cuina, societat i natura al Montseny. Reserva de la Biosfera'

El 31 de març del 2022 en un acte a Seva es va presentar Cuina, societat i natura al Montseny. Reserva de la Biosfera. El volum, a cura de Lluís Garcia Petit i disponible a la Llibreria de la Diputació, aplega vuitanta-vuit receptes presentades a les quatre primeres edicions del Concurs de Receptes de la Biosfera del Montseny.

Categoria: Montseny, Educació ambiental, ODS, Llibres, revistes i CD, Vídeos, Educació ambiental,