Diputació de Barcelona | Xarxa de Parcs Naturals | Altres Es van organitzar sis tallers dels quals en van sorgir propostes de millora

El II Simposi d'Aprenentatge Servei i Servei Comunitari Ambiental presenta prop d'una trentena d'experiències i aplega 170 participants

13/07/2022

Prop de 170 participants de centres educatius, ens locals i empreses i entitats ambientals van compartir recursos i experiències sobre l’aprenentatge servei en l’àmbit socioambiental al II Simposi d'Aprenentatge Servei i Servei Comunitari Ambiental, celebrat el dijous 7 de juliol a la seu de Fundesplai, al Prat de Llobregat. ​​​​​​​

L’Aprenentatge Servei i Servei Comunitari Ambiental és una metodologia educativa que combina tant l’aprenentatge com el servei a la comunitat fomentant la participació activa de l’alumnat en la millora de la societat, del seu entorn i, per tant, encaixa en la base dels projectes d’educació per a la sostenibilitat. És també l’eix vertebral del Servei Comunitari Ambiental que el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya va posar en marxa el curs 2019-2020 amb caràcter d’obligatori per a tots els centres de secundaria als cursos de 3r o 4t d’ESO, i que ja forma part de la programació curricular.

El II Simposi (la primera edició es va fer el 2019) va desenvolupar-se de manera presencial el dijous 7 de juliol a la seu que Fundesplai té al Prat de Llobregat. En la seva intervenció, Anna Barnadas i López, secretària d’Acció Climàtica del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya, va posar en valor la feina coordinada de totes les administracions i les entitats col·laboradores que havien possibilitat el II Simposi. També va destacar la capacitat de l’ApS per promoure la implicació dels joves, motivar-los i que explorin la capacitat que tenen de transformar el seu entorn i siguin conscients de l’impacte social i ambiental de les seves accions.

La jornada

A partir d’aquí, la jornada va comptar amb quatre espais ben diferenciats: l’Espai Diàleg, l’Espai Aparador, l’Espai Àgora i l’Espai Tallers. A l’Espai Diàleg, la Xus Martín, professora titular de la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona i coordinadora del màster Educació en valors i ciutadania, i en Carles Xifra, director d’Innovació i Continguts de Fundesplai, educador ambiental i membre del Centre Promotor d’Aprenentatge Servei, van debatre de forma distesa, davant tot l’auditori, sobre els reptes de l’ApS com a mètode per obtenir competències per a la ciutadania per afrontar el canvi global. Entre les moltes frases que s’hi van dir, destaquen que els joves aprenen allò que els és necessari; i que en l’ApS, els joves tendiran a fer serveis comunitaris si realment els són de profit. Després de les intervencions dels dos docents, es va obrir una interessant debat amb els assistents.

L’Espai Aparador del II Simposi aplegava una dotzena de taules i pantalles enrotllables o roll-up en què es mostrava la feina feta per entitats i administracions en l’àmbit de recursos, eines i informació de projectes d’Aprenentatge i Servei i Servei Comunitari Ambiental que permetia als assistents tenir un intercanvi d’idees i experiències inspiradores entre ells.

Per la seva banda, en l'Espai Àgora es van compartir un total de vint-i-set experiències de projectes diversos, sempre amb un rerefons mediambiental, exposats de la mà dels centres educatius i de les entitats ambientals amb què s’ha treballat en xarxa per dur-los a terme. Cal destacar la participació d’alumnes en l’exposició d’algun d’aquests projectes. Entre aquests, dins l’àmbit de la Xarxa de Parcs Naturals es van presentar tres vinculats a tres espais  naturals: "Erosió, no!", a càrrec de l’Escola de Natura del Corredor (Dosrius), per a educació secundària obligatòria, al Parc del Montnegre i el Corredor; "Accessibilitat, descoberta i gaudi de la natura per a tothom", a càrrec del Centre d’Interpretació del Medi Ambient - CIMA (Terrassa) per a alumnes de 4t d'ESO de l'escola Creixen de Terrassa, al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac; i "Vivint l’arqueologia", a càrrec de l’Institut Montserrat Miró (Montcada i Reixac) de batxillerat, al Parc de la Serralada de Marina.

Finalment, l’Espai Taller va ser la darrera activitat del II Simposi. Es van organitzar sis tallers en els quals els assistents participaven per afinitats de la  seva procedència i que van aplegar persones d’ajuntaments, altres administracions, entitats, empreses, escoles de primària, instituts de secundària, cicles formatius i universitats. A partir d’una dinàmica participativa, cada grup específic va poder compartir el dia a dia de l’ApS i el Servei Comunitari Ambiental, allò que els funciona i allò que els neguiteja, per generar, de forma cocreativa, propostes de millores de futur.

El grup impulsor del II Simposi d'Aprenentatge Servei i Servei Comunitari Ambiental està format per la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona. A aquestes quatre administracions se li suma la Societat Catalana d’Educació Ambiental (SCEA), el Centre Promotor d’Aprenentatge Servei, la Xarxa per a la Conservació de la Natura i la Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya (XESC) i el Col·legi de Pedagogia de Catalunya. És entre totes elles que es conforma el programa i les accions de cada simposi.

Podeu veure el programa aquí.

Font de la informació: Xarxa de Parcs Naturals i Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya

Categoria: Educació ambiental, Diputació de Barcelona, Xarxa de Parcs Naturals, Altres, Educació ambiental, Diputació de Barcelona, ODS, Educació ambiental,