Xarxa de Parcs Naturals | Diputació de Barcelona Tindrà lloc el 27 de gener a l'Espai Francesca Bonnemaison

Una jornada debat sobre la planificació de l'educació ambiental amb motiu del Dia Mundial

20/12/2022

El 26 de gener és el Dia Mundial de l’Educació Ambiental. Per celebrar aquesta efemèride, les gerències de serveis d’Espais Naturals i de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona organitzen una jornada per debatre el paper que ha de tenir l’educació ambiental de les administracions en el marc de l’actual crisi ecosocial. Serà el divendres 27 de gener de les 9 a les 14 h a l’Espai Francesca Bonnemaison, de Barcelona.

Amb el títol "Cap a on anem? Planificar i explorar en educació ambiental", enguany la jornada es dedica al concepte de la planificació en educació ambiental. Així, es podran conèixer de primera veu les estratègies que a escala estatal, autonòmica i municipal estan desenvolupant algunes de les administracions del país.

A l’inici de la jornada intervindrà la docent, investigadora, assessora i comunicadora Heike Freire, referent internacional en transformació educativa i desenvolupament humà en contacte amb la natura, amb una ponència titulada "Els principals errors en educació ambiental i com els superem".

En un segon bloc, hi haurà una taula rodona, moderada per la periodista Berta Artigas, per debatre sobre la importància de la planificació en educació ambiental a diferents escales, amb intervencions de Javier Benayas, catedràtic d’Ecologia de la Universidad Autónoma de Madrid; Anna Estella, subdirectora general d’Informació i Foment de la Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya; i Helena Barracó, cap del Departament de Programes i Equipaments de l'Oficina de Canvi Climàtic i Sostenibilitat de l'Ajuntament de Barcelona.

Per tancar la jornada, Lluís Velasco i Josep Canals, de la Xarxa de Parcs Naturals; i Enric Coll i Sara Batet, de l'Oficina Tècnica d'Educació i Promoció Ambiental compartiran les seves experiències sobre com planificar l'educació ambiental als municipis i als espais naturals. S'abordaran especialment el Pla marc d’educació ambiental i voluntariat de la Xarxa de Parcs Naturals i els plans directors d’equipaments i programes municipals d’educació ambiental, pel que fa a Acció Climàtica de la Diputació de Barcelona. Com en la taula rodona anterior, moderarà Berta Artigas.

L'educació ambiental i la Xarxa de Parcs Naturals

La Xarxa de Parcs Naturals va posar en marxa el 1978 a la vall de Santa Fe, al Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny, l'Escola de Natura Can Lleonart, considerada la primera escola de natura de l'Estat espanyol.

El total d'equipaments dedicats des d’aleshores a l’educació ambiental i a l’ús públic (escoles de natura, centres i punts d’informació, centres de documentació, albergs, cases museu, etc.) a la Xarxa de Parcs Naturals ha crescut fins aplegar més d'una cinquantena d’equipaments. També s'elaboren i es posen a disposició de la ciutadania nombrosos materials pedagògics i serveis de suport com exposicions itinerants, programes de passejades guiades i rutes teatralitzades inclusives. Així mateix hi ha programes pedagògics específics dels quals gaudeixen milers alumnes cada any com el Viu el parc a l’escola, El Montseny a l’escola i el Coneguem el nostres parcs (vigent des del 1983).

A la web Educació ambiental a la Xarxa de Parcs Naturals es poden consultar tots els programes, serveis, equipaments, materials i recursos d'educació ambiental que es desenvolupen als parcs i espais naturals protegits.

El Dia Mundial de l’Educació Ambiental va sorgir a partir de la Declaració de la Conferencia de les Nacions Unides sobre el Medi Ambient feta a Estocolm el 1972, un fòrum en què es va debatre la importància vital de preservar el medi ambient i la necessitat de fer un front comú d’abast mundial per preservar i millorar el nostre entorn. La commemoració d'aquesta efemèride és, per tant, un excel·lent moment per aturar-se a reflexionar sobre el present i el futur d’aquesta disciplina.

Categoria: Educació ambiental, Xarxa de Parcs Naturals, Diputació de Barcelona, Educació ambiental, Viu el parc, ODS,