Conservació de la Biodiversitat

Navegació

Restauració de gorgs d’un torrent per la millora de l’hàbitat del tritó palmat (Lissotriton helveticus) al Parc del Montnegre i el Corredor

Brook restoration by the habitat improvement of palmated newt (Lissotriton helveticus) in the Montnegre i el Corredor natural park

Voluntaris i personal del Parc en la restauració. Autor: Daniel Fernández

Tipus d'experiència

Maneig hàbitats/ecosistemes Maneig espècies

Objecte de conservació sobre el qual actua

Fauna: tritó palmat (Lissotriton helveticus)

Gestió d’hàbitats/ecosistemes: restauració de torrent

Processos ecològics: erosió, avingudes, estiatge

01/02/2020 (encurs)

Paraules clau

Lissotriton helveticus; pla de conservació; restauració; torrent; voluntaris

Lissotriton helveticus; conservation plan; restoration; brook; volunteers

Àmbit territorial

Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona

Persona de contacte/responsable

Nom: Mireia Vila
Correu electrònic: p.montnegre@diba.cat

Instrument de planificació sobre el qual s’emmarca

Pla de seguiment i recerca del Parc del Montnegre i el Corredor
Projecte de conservació de les poblacions catalanes de tritó palmat (GRENP, IBE UPF-CSIC i Fundacio "la Caixa")

Situació de partida

Els recents estudis portats a terme pel Grup de recerca de l’Escola de natura de Parets (GRENP) i l’Institut de Biologia Evolutiva (IBE UPF-CSIC) a les poblacions del tritó palmat de Catalunya indiquen que l’espècie està en regressió i apunten que les causes poden ser la destrucció dels seus hàbitats, la presència d’espècies invasores i les malalties emergents. La desaparició de poblacions de tritó palmat fa disminuir la possibilitat d’intercanvi genètic necessari per mantenir unes poblacions fortes i sanes.

El Programa de seguiment sanitari, biològic i genètic de les poblacions d’amfibis i rèptils del Parc del Montnegre i el Corredor contempla la realització de l’atles dels amfibis del parc. Les poblacions de tritó palmat (Lissotriton helveticus) al parc són escasses i se’n fa el seguiment per conèixer el seu estat de conservació.

El febrer de 2020, després del temporal Glòria, es visita la població de tritó palmat d’un torrent del municipi de Tordera i s’observa que l’hàbitat format per gorgs dins del curs del torrent pràcticament ha desaparegut i que les possibilitats d’acumulació d’aigua necessària pel tritó són realment baixes. L’escassestat de punts d’aigua provocava la concentració dels punts de reproducció dels amfibis i una major depredació de les larves de tritó palmat per part de les larves de salamandra, amb la conseqüent disminució de l’èxit de les larves de tritó palmat de completar la metamorfosi.

Davant d’aquesta situació s’acorda realitzar la restauració de dos gorgs del torrent per afavorir l’acumulació de l’aigua del torrent i reestablir i augmentar l’hàbitat del tritó palmat.

Aquest 2020 i durant els pròxims anys La fundació “La Caixa” participarà amb l’equip de biologia del CosmoCaixa aportant-hi recursos per poder engegar un projecte de conservació del tritó mes petit de Catalunya.

Objectiu(s) de l'acció

1. Augmentar la seva capacitat d’emmagatzematge d’aigua de dos grogs del torrent per afavorir que les espècies d’amfibis puguin completar el cicle larvari, augmentant els punts de reproducció i disminuint la pressió pels recursos i la predació interespecífica.
  2. Mantenir la població de tritó palmat dins del parc i augmentar el reclutament de l’espècie.

Accions concretes previstes/realitzades

• Visita al torrent per fer un seguiment de la població de tritó palmat (26/02/2020) i detecció dels danys ocasionats pel temporal Glòria (gener 2020)
  • Planificació de jornada de voluntariat per restaurar dos gorgs del torrent malmesos pel temporal Glòria
  • Restauració dels dos gorgs del torrent (06/03/2020)
  • Difusió de l’activitat realitzada (abril 2020)
  • Seguiment dels resultats (previst pel maig de 2020)

Resultats obtinguts

1. Es detecten 6 tritons palmats al torrent, concretament quatre mascles i 2 femelles. Els tritons estan en plena època reproductora: els mascles han desenvolupat els vels i els filaments caudals típics de la fase aquàtica així com les característiques del palmell de les extremitats posteriors les quals donen nom a l’espècie. Les femelles no modifiquen els palmells, però sí la seva morfologia per adaptar-la a la natació, i també s’aprecia engruiximent a la part abdominal que conté la posta. S’observa una alta presència de larves de salamandra grans i l’atac d’una cap a un dels mascles de tritó palmat que estava a l’aigua.
  2. Un total de 7 persones participen a la restauració dels gorgs: 3 voluntaris del GRENP, 2 voluntaris de l’IBE-CSIC i 2 guardes forestals del parc.
  3. Es reconstrueixen els dos gorgs del torrent. L’acció va consisteix en reconstruir els murs de pedra que la força de l’aigua havia destruït i retirar el sediment que l’aigua havia dipositat en els punts de reproducció on es feien els seguiments.
  4. Es preveu una visita al torrent el maig 2020.
  5. Es redacta una notícia de l’actuació i es redacta aquesta acció de conservació.

Difusió dels resultats

• Publicació d’una notícia divulgativa de l’activitat de voluntariat
  • Publicació d’una acció de conservació a la web de conservació de la Biodiversitat de la Xarxa de Parcs Naturals gestionats per la Diputació de Barcelona (2020)
  • Inclusió de l’acció de conservació a l’informe de resultats del contracte Programa de seguiment sanitari, biològic i genètic de les poblacions d’amfibis i rèptils del Parc del Montnegre i el Corredor i del Parc Natural – Reserva de la Biosfera (PN-RB) del Montseny de la Diputació de Barcelona