Montseny A les jornades de debat 'Dones del Montseny'

La Reserva de la Biosfera del Montseny impulsa un grup de treball per a la igualtat entre dones i homes

12/06/2017

Els dies 2 i 3 de juny van tenir lloc a la Garriga les jornades de debat 'Dones del Montseny', coorganitzades per la Reserva de la Biosfera i Parc Natural del Montseny i el consistori del municipi vallesà. L’esdeveniment ha significat el tret de sortida del Grup de Treball per a la igualtat entre dones i homes que conviuen a la Reserva de la Biosfera del Montseny.

La vicepresidenta quarta de la Diputació de Barcelona i alcaldessa de la Garriga, Meritxell Budó, va inaugurar el divendres 2 de juny a la sala de Plens de l’Ajuntament la trobada al costat del diputat adjunt d’Espais Naturals de la Diputació, Jesús Calderer, i del diputat de Medi Ambient de la Diputació de Girona, Lluís Costabella. Budó va destacar l’objectiu de “promoure els canvis en els rols de gènere en l’àmbit del món rural”, i va afegir que “encara cal avançar molt en temes d’igualtat”.

L’alcaldessa va explicar que aquest objectiu regirà la tasca del Grup de Treball i el procés d’elaboració del Pla d’Igualtat del Montseny que la Diputació de Barcelona està duent a terme, que té també com a finalitat “donar visibilitat al paper de les dones i fomentar el seu apoderament i posar en marxa les estratègies que permetin millorar la seva qualitat de vida”.

Per la seva banda, el diputat Jesús Calderer va parlar de les dones com “les grans oblidades”, que, juntament amb els homes, “han possibilitat tenir una reserva de la biosfera com la que tenim avui dia”, “per això és tan important el grup de treball, que posarà els fonaments per a la igualtat i per al desenvolupament rural sostenible”.

El diputat de Medi Ambient de la Diputació de Girona, Lluís Costabella, va assenyalar que “la figura de reserva de la biosfera és el marc idoni per al desenvolupament sostenible i per fomentar la igualtat de gènere”.

La presentació va anar a càrrec de la directora de la Reserva de la Biosfera del Montseny, Joana Barber, la qual va remarcar que “el procés del treball per a la igualtat entre dones i homes de la Reserva de la Biosfera del Montseny és un dels assumptes transversals de l’Agenda 2030”, i que “la jornada d’avui mostra experiències de dones que estan portant a terme una tasca que és la que ens està obrint el camí”.

D’acord amb els Objectius per al Desenvolupament Sostenible de la Unesco, la Reserva de la Biosfera del Montseny es proposa crear aquest grup per posar en valor el punt de vista femení en la presa de decisions, apoderar les dones rurals del Montseny, detectar les mancances que puguin tenir i mirar de cercar la manera de posar-hi solució”.

La trobada, oberta a la població, va incloure ponències sobre la igualtat de gènere i el món rural, i sobre els programes d’inserció sociolaboral de les dones a la Reserva de la Biosfera Alto Bernesga, a càrrec de Benedicta Rodríguez, gerent de la Fundació Reserva de la Biosfera Alto Bernesga, León.

La tècnica de l’Àrea d’Agricultura i Desenvolupament Rural del Cabildo de Tenerife, Estefania Daswani, va presentar el projecte “Mujeres Rurales de Tenerife”, i Martha Ruiz Corzo (Paty), activista ecològica, el programa de les dones de la Reserva de la Biosfera de Sierra Gorda, a Mèxic.

Altres presentacions del primer dia de les jornades es van centrar en el treball per a la Igualtat de Gènere d’àmbit municipal, a càrrec de Núria Branzuela, tècnica d’Igualtat de l’Ajuntament de la Garriga; el cas d’una empresa compromesa amb una Reserva de la Biosfera (ponència de Cristina Bañobre de “Da terra do pais” - Reserva de la Biosfera Mariñas coruñesas e terras do mandeo. La Coruña), i l’experiència al Montseny en clau femenina, amb l’artesana i emprenedora a El Talleret del Clot, Laia Aguilà.

Tallers participatius

La segona sessió va tenir lloc l’endemà, dissabte 3 de juny, a l’edifici Can Raspall, on es van aplegar una vintena de persones d’àmbits diversos, tant les ponents del dia anterior com habitants del territori i gent que d'una manera o altra està vinculada amb el Montseny i amb la igualtat de gènere.

A través d'un taller participatiu es van començar a posar els fonaments del futur Pla d’igualtat del Montseny. Es va treballar en un conjunt de dinàmiques col·laboratives molt interessants i amb una sensibilitat especial i molt emotiva que van permetre a tots els assistents expressar les seves opinions sobre les experiències narrades la primera jornada i cercar els nexes d’unió entre aquestes experiències i la realitat del Montseny.

Tota la tasca realitzada al llarg d’aquestes dues jornades de debat serà, sens dubte, la llavor d’una proposta d’estratègia per a la igualtat de gènere a les reserves de la biosfera espanyoles.

Descarregueu-vos el programa aquí i visioneu les diverses intervencions i ponències de les jornades en aquest enllaç [Youtube] així com el vídeo resum de les jornades de debat aquí [Youtube].

Categoria: Educació ambiental, Montseny, Educació ambiental, general,