Q Qualitat al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac


Política de qualitat


En relació amb els espais naturals protegits, l'ús públic es pot entendre com l'exercici del dret dels ciutadans a gaudir de les diverses activitats culturals, pedagògiques o d´oci que es posen a la seva disposició, com a conseqüència de les polítiques de gestió de les administracions o de la iniciativa privada, d'una manera compatible amb l'objectiu de preservació dels valors naturals i culturals que han inspirat la protecció d'aquest espai.

Tal i com diu el pla d'ús públic, aprovat el desembre del 2009, un dels objectius per a la gestió de l'ús públic és potenciar el desenvolupament econòmic vinculat a l‘ús públic de la zona nord del parc, traslladant els visitants de les zones centrals i sud.

Pel que fa, doncs, a la gestió de l'ús públic, l'administració del parc considera que la xarxa d'equipaments i serveis és prou completa i ha anat cobrint, en el transcurs dels darrers anys, les necessitats derivades del model d'ús públic del parc i respon a un criteri de qualitat pel que fa a la seva diversitat i a la seva distribució geogràfica a la perifèria i a l'interior del parc.Precisament perquè aquest model es considera prou desenvolupat l'administració del parc defineix en aquest moment com un objectiu prioritari garantir la qualitat del funcionament.

Així doncs, el sistema de qualitat del parc és l'eina clau per a la gestió de l'ús públic en criteris de qualitat i satisfacció al visitant, i es fonamenta en la següent política de qualitat:

  • Posar en valor i al servei de la societat la xarxa d'equipaments i serveis d´acord amb les necessitats de distribució geogràfica i de diversitat de continguts interpretatius.
  • Vetllar pel bon funcionament de la xarxa d'equipaments i serveis del parc aplicant els criteris d'eficiència, eficàcia, qualitat, adaptació i respecte als valors naturals i culturals propis de la zona.
  • Garantir la formació per al personal que forma part del sistema de qualitat del parc, especialment en l'àmbit del coneixement del territori i els seus valors naturals i culturals.
  • Adequar l'oferta de serveis a les necessitats i demandes dels visitants de forma contínua.
  • Reforçar la imatge del parc natural vers l'exterior.

Política i Objectius de qualitat en la gestió dels serveis i equipaments d'ús púbic 2017 Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’ Obac [pdf]

Objectius de qualitat


Objectius de qualitat específics per a l'any 2017

 

Els objectius de qualitat per l’any 2017 s’enumeren en els següents punts i les accions concretes a desenvolupar queden recollides al DA 0105, Pla Anual de Millora del 2017.

 

  • Enviar un informe de l’estat de resolució de les incidències al personal del parc, trimestralment. Per optimitzar-ne el seguiment i termines de resolució es proposaran modificacions en l’aplicatiu del SIGEP i millorar el protocol.
  • Enviar un escrit model per a cada suggeriment rebut dient que properament tindrà notícies de la resolució a la seva queixa. Complir el termini inferior a 30 dies en la resposta.
  • Treballar sobre les recomanacions en termes de legislació incloses en les auditories externes.
  • Assolir el total compliment del calendari d’inspeccions d’enguany, i reprendre la inspecció regular dels itineraris.
  • Posar en valor els recursos culturals i naturals dels itineraris, i ampliar el contingut en flora i fauna, especialment en els fulletons i panells interpretatius. Elaborar més itineraris senderistes en els municipis que en tinguin menys, i realitzar periòdicament les revisions de l’estat de conservació.
  • Millorar la qualitat i la visibilitat de les diferents accions i elements informatius (batudes, vestuari, centres d’informació, idiomes,...) per donar més bon servei a l’usuari.
  • Geoposicionar el Parc en portals web d’opinió tipus TripAdvisor, minube, etc.
  • Adaptar el Pla de Seguretat a la ISO 31000, i realitzar les acciones preventives en aquells indrets i situacions de perill detectats.
  • Assegurar la neteja de les zones comuns dels equipaments, en particular l’escala de la Casa Nova de l’Obac.
  • Redactar les bases del Pla de gestió ambiental a partir de l’anàlisi dels indicadors que s’han anat seguint i de nous que es puguin incorporar per obtenir una diagnosi més acurada; fer el seguiment al llarg de tot el 2017. Planificar i executar les millores en les instal·lacions i equipaments previstos per assolir una millor eficiència energètica.
  • Millorar la participació dels equipaments respecte les enquestes de satisfacció.
  • Completar l’inventari de senyals.

La Norma Q


La Norma Q està formada per deu capítols que representen tots els àmbits d'actuació de l'ús públic.

  1. Direcció
  2. Acollida i recreació
  3. Informació;
  4. Senyalització
  5. Educació Ambiental i interpretació del patrimoni
  6. Comercialització i reserves
  7. Seguretat
  8. Neteja i manteniment
  9. Gestió Ambiental
  10. Seguiment i Avaluació

Procés d'implementació de la Norma Q al parc


Any 2002. Recull de suggeriments. Primeres reunions amb el personal del parc.



Any 2003. Recull de dades dels aforaments dels aparcaments i de l'ocupació dels equipaments.



Any 2005

Primavera 2005. Posada en funcionament del sistema de control de l'activitat del Dispositiu d'Informació Personalitzada.

2005. Unificació de les dades de control i aforament.

 

Any 2006

8 de març de 2006. Primera auditoria interna.

14 de març de 2006. Constitució del Comitè de Qualitat.

Elaboració de la documentació del sistema de qualitat.

Reunions de seguiment amb l'empresa assessora Cegos-Tea.

Posada en funcionament de part dels registres i controls del Sistema de Qualitat: gestió d'incidències i suggeriments.

 

Any 2007

17 d'abril de 2007. Aprovació de la documentació per part del Comitè de Qualitat.

27 i 28 de setembre de 2007. Auditoria de certificació.



Any 2008

20 d'octubre de 2008. Primera auditoria de seguiment. 

 

Any 2009

2009. Adaptació de la Norma a UNE com a pas previ per la ISO.

24 de març de 2009 Reunió del Comitè de Qualitat. revisió indicadors 2008 i aprovació de la documentació anual 

6 d'octubre de 2009 Segona auditoria de seguiment.

15 de desembre de 2009. Reunió del Comitè de Qualitat. seguiment del sistema. 

 

Any 2010

12 d'abril de 2010 Reunió del Comitè de Qualitat. Aprovació de la documentació anual 

7 i 8 d'octubre de 2010 Auditoria de renovació de la Q.

14 de desembre de 2010. Reunió del Comitè de Qualitat. seguiment del sistema, aprovació de la nova documentació i propostes de millora per al 2011.

 

Any 2011

7 d'abril de 2011 Reunió de seguiment del Comité de Qualitat.

14 d'octubre de 2011. Primera auditoria de seguiment.

20 de desembre de 2011. Reunió de seguiment del Comité de Qualitat.

 

Funcionament anual del sistema


Un dels punts clau del Sistema de Qualitat és la revisió constant a que es veu sotmès. És per això que l'eix vertebral del sistema són les diferents reunions i seguiments que es realitzen de forma periòdica.

Coincidint amb el començament d'any el director de parc i el coordinador de qualitat fan la revisió del sistema a partir dels indicadors descrits a la norma Q, a partir d'aquí i de la reunió de seguiment que fa el comitè de qualitat al finalitzar la campanya anterior, es procedeix a redactar els documents anuals que marcaran les línies de treball per aquell any.

Aquests documents seran aprovats pel comitè de qualitat, posteriorment es posaran a disposició del personal del parc.

Podeu consultar:

Per tal de realitzar el seguiment del funcionament del sistema es realitza una auditoria interna prèvia a la que es realitzarà per part d'una empresa externa. D'aquesta manera es poden detectar situacions adverses amb antelació a l'auditoria externa i engegar els processos de tractament descrits per a la resolució de no conformitats. A més a més, per tal d'anar adequant els equipaments als requisits de la norma, es realitzen inspeccions de tots els equipaments en las que es fan paleses les mancances que puguin tenir.

Finalment, al acabar l'any, el comitè de qualitat farà una revisió del sistema tenint en compte les no conformitats que s'han derivat de les dues auditories i descriurà els punts per poder marcar les línies de treball de l'any següent.

interest