Q de Qualitat al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac

El Sistema de Qualitat en la gestió de l’ús públic és una manera d'assegurar la relació que tenen els visitants amb el parc i també els aspectes de la gestió que més incideixen en l’ús públic amb un criteri general de millora continuada. Per una banda, es garanteix que els visitants puguin ser atesos d’acord amb les seves necessitats i inquietuds i que siguin respostos. Per l'altra, s’estableix un seguit d'indicadors que quantifiquen diferents aspectes de la gestió. Mitjançant l’anàlisi periòdic d'aquests indicadors, la direcció del parc pot analitzar com evolucionen amb el temps i saber què funciona i què cal esmenar. La revisió sistemàtica de la gestió a través dels indicadors fa possible determinar quins aspectes necessiten millorar cada any, procés conegut com a millora continua. El funcionament el revisa anualment una empresa externa certificada per a garantir de manera independent el bon funcionament de la Q de qualitat.

En la revisió anual del Sistema de Qualitat es revisa la Política de Qualitat.

Si cal es modifica per ajustar-la a les necessitats canviants dels visitant i també de la gestió del parc.

Podeu consultar aquí la Política de Qualitat del parc natural.

L’any 2002 es va començar a recollir suggeriments dels visitants i es van fer les primeres reunions amb el personal del parc per tal de fomentar la seva participació en el que posteriorment seria el Sistema de Qualitat.

En anys següents es van implantar diferents registres de control del funcionament de l’ús públic amb l’objectiu de quantificar-ne la gestió. Durant el 2006 es va acabar d’elaborar la documentació del sistema i es va fer la primera auditoria interna.

Finalment el setembre de 2007 es va fer la primera auditoria de certificació, que va suposar obtenir l’acreditació de la Q de qualitat.

El Sistema de Qualitat es fonamenta en la norma internacional UNE-ISO 18065:2016 Turisme i serveis relacionats.

Aquí podeu consultar el darrer certificat de la Q.

Un dels punts clau del Sistema de Qualitat és la revisió constant a què es veu sotmès. És per això que l'eix vertebral del sistema són les diferents reunions i seguiments que es realitzen de forma periòdica.

Coincidint amb el començament d'any, el director de parc i el coordinador de qualitat fan la revisió del sistema a partir dels indicadors descrits a la norma Q. A partir d'aquí i de la reunió de seguiment que fa el comitè de qualitat al finalitzar la campanya anterior, es redacten els documents anuals que marquen les línies de treball per aquell any.

Aquests documents són aprovats en darrera instància pel comitè de qualitat i posteriorment es posen a disposició del personal del parc.

Per tal de realitzar el seguiment del funcionament del sistema es realitza una auditoria interna prèvia a la que es realitzarà per part d'una empresa externa. D'aquesta manera es poden detectar situacions adverses amb antelació a l'auditoria externa i engegar els processos de tractament descrits per a la resolució de  no conformitats. A més a més, també es fan reunions periòdiques de seguiment dels sistema.

Finalment, a l’acabar l'any el comitè de qualitat fa una revisió del sistema tenint en compte les no conformitats i altres situacions adverses que s'han derivat de les dues auditories i altres controls i descriurà els punts per poder marcar les línies de treball de l'any següent.