Parcel·les de Saxifraga vayredana i S. genesiana a les Guilleries
El Programa SEFA permet l'obtenció de nombrosos paràmetres sobre aspectes força diversos de la flora amenaçada: preferència d'hàbitats; tendències poblacionals i d'estat reproductiu (taxes de floració, de reclutament i de mortalitat); variacions en l'àrea d'ocupació; detecció d'impactes i amenaces; grau d'acompliment del pla de visites previst; urgència de les actuacions de conservació proposades; etc.
A partir d'aquests, es poden elaborar multitud d'indicadors que permeten analitzar de forma sintètica la quantiosa informació recollida i, finalment, avaluar la situació de la flora en diferents àmbits geogràfics.
A continuació, s'exposa una mostra d'indicadors senzills agrupats temàticament.
Condicionants metodològics del mostreig
El gràfic mostra el percentatge d'aplicació de les diferents metodologies de cens previstes pel Programa de seguiment i explicades a la Presentació sobre el total de localitats.
Passant el punter sobre una part del gràfic es mostra el número de casos en els que s'aplica aquella metodologia i el percentatge respecte el total de localitats (n).
La periodicitat de mostreig de les visites de cens oscil·la entre anual i quinquennal. El gràfic mostra el percentatge de cada tipus de periodicitat previst pel conjunt de localitats del SEFA.
Passant el punter sobre una part del gràfic es mostra el número de casos en els que s'aplica una determinada freqüència de visites i el percentatge respecte el total de localitats (n).
Cobertura del seguiment
El gràfic inferior mostra el percentatge d'espècies d'interès amb localitats en cada parc sobre el total del conjunt de la Xarxa, independentment de si se segueixen actualment o no.
Passant el punter sobre una part del gràfic es mostra el nom del parc, el nombre d'espècies d'interès i el percentatge respecte el total d'espècies (n).
Per facilitar la seva conservació, any rere any es van introduint noves localitats, amb la finalitat que la base de dades del SEFA reculli totes les localitats conegudes de les espècies de flora d'interès de la Xarxa de Parcs Naturals. Tanmateix, actualment no hi ha capacitat per seguir-les totes i s'estan seguint aquelles més representatives.
Els gràfics següents mostren per a cada parc el percentatge de localitats seguides sobre el total de localitats registrades per a cada espècie.
Montesquiu
Guilleries-Savassona
Montseny
Sant Llorenç del Munt i l'Obac
Montnegre i el Corredor
Serralada Litoral
Serralada de Marina
Collserola
Garraf
Olèrdola
Passant el punter sobre la barra d'un parc es mostra el número total de localitats i el número amb seguiment.
El següent gràfic mostra el percentatge de localitats seguides sobre el total de localitats registrades per a cada espècie al conjunt de la xarxa de seguiment.
Passant el punter sobre la barra d'una espècie es mostra el número total de localitats i el número amb seguiment.
Interès de les espècies
Del total d'espècies amb localitats a la base de dades, aquests són en l'actualitat els percentatges de cada categoria d'interès de conservació segons el Pla estratègic de conservació de la flora de la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona (PECFV) del 2016. A l'apartat Desenvolupament s'expliquen breument els criteris per definir cada una d'aquestes categories: Espècie d'Interès de Conservació Prioritari (EICP1 i EICP2), Espècie d'Interès de Conservació (EIC) i Espècie d'Interès Local (EIL).
Passant el punter sobre una part del gràfic es mostra el número d'espècies en aquella categoria i el percentatge respecte el total d'espècies (n).
L‘histograma de sota mostra el número total d'espècies de cada categoria d'interès per a la Xarxa de Parcs Naturals segons el PECFV encara que no s'hagin incorporat encara localitats al SEFA i, en ratllat, el percentatge d'aquestes amb seguiment.
Passant el punter sobre la barra d'una categoria mostra el número total d'espècies, mentre que passant-lo sobre la part ratllada mostra el número d'espècies amb seguiment.
A continuació es fa el mateix que en els dos gràfics anteriors per a les categories del Catàleg de flora amenaçada de Catalunya (CFAC). Les categories poden ser En perill, Vulnerable, i No present al catàleg.
Passant el punter sobre una part del gràfic es mostra el número d'espècies en aquella categoria i el percentatge respecte el total d'espècies (n).
Passant el punter sobre la barra d'una categoria mostra el número total d'espècies, mentre que passant-lo sobre la part ratllada mostra el número d'espècies amb seguiment.
Impactes i amenaces
En les seves visites, els mostrejadors sovint constaten impactes que poden perjudicar la població seguida i també poden preveure amenaces potencials futures que la podrien afectar negativament. Per tal de facilitar la seva anàlisi estadística, s'han dividit les múltiples casuístiques que es poden donar en 18 tipologies.
Tant per als impactes com per a les amenaces, es mostren en primer lloc el percentatge de registres de cada tipologia i després es desglossen els resultats per anualitats. En el segon cas, es veu l'evolució de les diferents tipologies o, alternativament, el total anual sense distingir-les. Al anar-se estenent gradualment la xarxa de localitats, ha anat creixent el nombre de visites sobre el terreny i això condiciona l'augment d'impactes i amenaces. Així, fins que no s'estabilitzi el nombre de mostrejos anuals, les comparacions entre anys seran esbiaixades per aquest factor.
Passant el punter sobre una part del gràfic es mostra el número de casos en els que s'ha registrat un determinat tipus d'impacte i el percentatge que representen respecte el total de casos (n).
Passant el punter sobre cada tipus d'impacte es ressalta la part corresponent del gràfic. Si es selecciona la pestanya "totals per anys" s'agreguen els valors del conjunt d'impactes per cada anualitat.
Passant el punter sobre una part del gràfic es mostra el número de casos en els que s'ha registrat un determinat tipus d'amenaça i el percentatge que representen respecte el total de casos (n).
Passant el punter sobre cada tipus d'amenaça es ressalta la part corresponent del gràfic. Si es selecciona la pestanya "totals per anys" s'agreguen els valors del conjunt d'amenaces per cada anualitat.
Aquest portal web únicament utilitza galetes pròpies amb finalitat tècnica, no recapta ni cedeix dades de caràcter personal dels usuaris sense el seu coneixement. No obstant això, conté enllaços a llocs web de tercers amb polítiques de privacitat alienes a la de la Diputació de Barcelona que vostè podrà decidir si accepta o no quan accedeixi a ells. Consulteu la nostra política de privacitat