Montesquiu | Xarxa de Parcs Naturals Jornades tècniques
de maig
2018

1a Jornada Tècnica d'Espais Naturals: “Patrimoni cultural i paisatge, una oportunitat per a la conservació i la dinamització local”

Horari d'inici: 9.30 h

Lloc: Centre de Recursos. Castell del Montesquiu

Montesquiu

Organitzadors: Diputació de Barcelona. Àrea de Territori i Sostenibilitat, Àrea de Cultura, Educació i Esports i Direcció de Serveis de Formació

Telèfon: 934 049 300

A/e: ds.formacio@diba.cat

Públic a qui va dirigida l'activitat: Científic/estudiós

Accés: gratuït

Descripció:

Presentació

El paisatge, com espai de trobada entre la natura i l’acció de l’home, forma part del nostre llegat i conté un patrimoni natural i cultural que contribueixen a la qualitat de vida de les persones i representen un potencial dinamitzador de les economies locals. La diversitat de paisatges és una de les característiques més notables del territori de Catalunya i un element constitutiu del seu patrimoni.

Amb motiu de l’any Europeu del Patrimoni Cultural 2018, s’organitza aquesta jornada amb l’objectiu de posar en valor els vincles entre la cultura i la natura i donar a conèixer les eines de conservació d’aquest patrimoni cultural. Així mateix, es treballaran exemples reals d’accions de promoció i dinamització del paisatge i el patrimoni a nivell local.

A qui s'adreça la jornada

Aquesta jornada s'adreça especialment a responsables polítics i tècnics dels ajuntaments, de consells comarcals i de consorcis, i a tots els tècnics que treballin per a la gestió i conservació del patrimoni cultural, el paisatge, la gestió del territori i la conservació de la biodiversitat local, així com la promoció econòmica.

La jornada és oberta a qualsevol persona que estigui interessada en la temàtica.

Programa i presentacions

9.30 h: RECEPCIÓ DELS ASSISTENTS I LLIURAMENT DE LA DOCUMENTACIÓ

09.45 h: INAUGURACIÓ DE LES JORNADES

Sr. Valentí Junyent. Diputat Delegat d’Espais Naturals i Medi Ambient.

10.00 h: Paisatge i patrimoni. Eines i iniciatives per a la dinamització territorial [PDF]

Jordi Grau. Àrea tècnica de l’Observatori del Paisatge de Catalunya.

10.30 h: Els instruments de protecció del patrimoni cultural i natural dels municipis [PDF]

Xavier Menéndez. Tècnic de l’Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona.

11.00 h: PAUSA – CAFÈ

11.30 h: Els itineraris patrimonials de Castellar del Vallès: un cas d’èxit de valorització del patrimoni literari, històric i paisatgístic per a la dinamització local [PDF]

Oriol Vicente. Coordinador de la CORE en Patrimoni Cultural de la UAB i director del Centre d’Estudis de Castellar del Vallès - Arxiu d'Història.

12.00 h: Patrimoni cultural immaterial i desenvolupament sostenible: l'exemple del Montseny [PDF]

Lluís Garcia Petit. Director general de l'Institut del Patrimoni Cultural Immaterial.

12.30 h: El cas del Museu del Ter: un exemple de dinamització del patrimoni local [PDF]

Carles Garcia. Director del Museu del Ter a Manlleu.

13.00 h: DEBAT

Modera: Lavola

14.00 h: FI DE LA JORNADA

Inscripcions

L'assistència a la jornada és gratuïta, prèvia inscripció.

Inscripcions tancades. En haver-hi places disponibles, les persones interessades en assistir-hi que no s’hi hagin inscrit, ho podran fer directament el dia de la jornada.

Altres jornades d'aquest cicle

Com arribar-hi