Poesia als parcs. Lletres i paisatges
Poesia als parcs. Lletres i paisatges és un cicle poètic que va néixer el 2005 dins el marc del programa Viu el parc. Aquest cicle es basa en un seguit de lectures i recitals poètics que es duen a terme a cada un dels deu espais de la Xarxa de Parcs Naturals i a d’altres espais naturals protegits de dins o fora de Catalunya, amb qui la Diputació de Barcelona manté vincles culturals per raó d’agermanaments estables o convenis específics establerts amb entitats culturals o conservacionistes del país o l’estranger, com ara l’Obra Cultural de l’Alguer, a Sardenya.
Des de l’any 2008, el programa compta amb el suport i la col·laboració de la Institució de Lletres Catalanes, adscrit al Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, amb qui des del 2010 la Diputació de Barcelona té subscrit un conveni de col·laboració mútua per donar suport al cicle.
Poesia als parcs. Lletres i paisatges s’entén com un cicle transversal que fa coincidents interessos dels gestors de la Xarxa Parcs Naturals i d’altres administracions públiques que vetllen pel desenvolupament i difusió de la llengua i la poesia en totes les seves múltiples versions i matisos.
Els recitals de Poesia als parcs. Lletres i paisatges es desenvolupen de forma encavalcada al llarg de l’any, entre els mesos d’abril i novembre, segons el calendari dels diferents actes del Viu el parc, en el qual, tot i tenir naturalesa pròpia, aquest cicle poètic hi segueix vinculat.
El programa Poesia als parcs. Lletres i paisatges té com a finalitats:
a) Dinamitzar, preservar i divulgar el patrimoni literari, i especialment el poètic, dels territoris que conformen la Xarxa de Parcs Naturals.
b) Ajudar a difondre la poesia com una fórmula d’expressió artística lligada a la natura, en general, i als espais naturals protegits, en particular.
c) Afavorir la difusió de l’obra i la veu dels i les poetes vinculats territorialment amb les poblacions de dins o l’entorn dels espais naturals protegits; bé per naixement, bé perquè han realitzat el seu corpus poètic plasmant indrets o paisatges d’aquests espais.
d) Contribuir a la cooperació i intercomunicació entre els diferents territoris de parla catalana, afavorint els valors de comunicació, riquesa i sociabilitat que porta aparellada la poesia en la cultura mediterrània.
e) Ajudar a difondre la poesia com una fórmula cultural més de relació i comunicació entre els espais naturals, els municipis del seu entorn i el públic visitant.
Programa 2020
- Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny
Recital poètic a càrrec d'Estel Solé - Recital virtual.
- Espai Natural de les Guilleries-Savassona
Recital poètic a càrrec de Lluís Solà i Núria Armengol - Recital virtual.
- Parc del Montnegre i el Corredor
ANY PERUCHO - El romanç de Les històries Naturals, amb Carles Belda - Recital virtual.
- Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac
ANY PERUCHO - El mèdium: xou de lectura dramatitzada dels poemes de Joan Perucho, amb Josep Pedrals - Recital virtual.
- Porto Torres, Parc Nacional de l’Asinara. Sardenya
Dijous 27 d'agost a les 19.30 h
Recital poètic a càrrec de Carla Fajardo Martín amb acompanyament musical de Laly Rodriguez (guitarra).
- Nurac Palmavera, al Parco Naturale Regionale di Porto Conte, Sardenya
Dissabte 29 d'agost a les 19.30 h
Recital poètic a càrrec de Carla Fajardo Martín amb acompanyament musical de Laly Rodriguez (guitarra).
- Parc Natural de la Serra de Montsant
Diumenge 20 de setembre a les 12h
Recital poètic a càrrec de Laura López Granell i Glòria Coll Domingo. Acompanyament musical d'Apel·les Carod.
Cartoixa d’Escaladei. Camí de la Cartoixa, s/n. La Morera de Montsant.
- Parc Natural de l'Alt Pirineu
Dissabte 3 d'octubre a les 19h
Recital poètic a càrrec de David Caño, Ivet Eroles i Gerard Vilardaga. Acompanyament musical d'Elias Porter.
Centre d'Art i Natura. La Bastida, s/n. Farrera.
- Parc del Castell de Montesquiu
Dissabte 17 d'octubre a les 20.30 h
L’àngel i la infermesa de les cançons, recital poètic a càrrec d’Ivette Nadal. Acompanyament musical de Caïm Riba a la guitarra.
Cabanya del Castell de Montesquiu. Montesquiu.
- Parc del Foix
Diumenge 18 octubre a les 12 h
Amors sense casa, amb Sebastià Portell i Maria Sevilla. Acompanyament musical de Clara Fiol.
Plaça del Castell. C. del Castell, 31. Castellet i la Gornal.
- Parc Natural de la Serra de Collserola
Diumenge 25 d'octubre a les 12h
ANY CARNER - Espectacle poeticomusical Bestiari a trio amb Carles Belda (veu i acordió), Gemma Abrié (veu i contrabaix) i Manu Sabaté (tenora, clarinets, gralla).
Jardins del MUHBA Vil·la Joana. Ctra. de l'Església, 104. Barcelona.
- Parc del Garraf
Dissabte 31 d'octubre a les 12 h - ACTIVITAT PRESENCIAL ANUL·LADA - RECITAL VIRTUAL
Recital poètic a càrrec de Mireia Calafell i Carla Fajardo. Acompanyament musical de Nico Roig.
Parc de la Costeta. Begues.
- Parc de la Serralada Litoral
Diumenge 1 de novembre a les 12 h - ACTIVITAT PRESENCIAL ANUL·LADA - RECITAL VIRTUAL
Recital poètic a càrrec d'Ester Andorrà, Silvie Rothkovic i Laia Llobera. Acompanyament musical d'Alan Imar.
Plaça de Joan Matons. Santa Maria de Martorelles.
- Parc de la Serralada de Marina
Dissabte 7 de novembre a les 12 h - ACTIVITAT PRESENCIAL ANUL·LADA - RECITAL VIRTUAL
Silur, de Sònia Moya, amb l'acompanyament de Maria Ribera (cos) i Manel Fortià (música).
Ermita de Sant Pere de Reixac. Camí de l’ermita de Sant Pere de Reixac, s/n. Montcada i Reixac.