El Patrimoni cultural immaterial del Montseny

Navegació

Formes tradicionals d'organització política, econòmica, jurídica i social - Emprius

Els emprius són el dret d'aprofitament comunal de certs béns rústics, generalment pastures, boscos i aigües, per part dels veïns d'un poble o comunitat rural. Bona part dels municipis catalans, especialment els de muntanya, han pogut mantenir aquesta condició jurídica consolidada a les Corts Catalanes l'any 1283.

L'existència dels emprius es deriva d'una forma residual de la propietat col•lectiva veïnal o d'una concessió del senyor als habitants del poble del seu domini. Se sostreia de la propietat individual dels sòls rurals les superfícies de bosc, prats i aigües, considerant que havien de ser aprofitades per tots els veïns. En general comportava la prestació d'un cànon o dret al senyor del terme, però amb el temps esdevingué gratuït, entenent que no se'n feia un ús comercial.

Àmbit geogràfic: El Brull

#language("interest")