Montesquiu Es van visitar les parcel·les experimentals de pi roig situades en l'àmbit del parc

El Centre de Recursos del parc acull la 3a reunió del Comitè de Seguiment i Gestió del Projecte Life MEDACC

21/01/2016

El Projecte Life MEDACC 'Adaptant la Mediterrània al Canvi Climàtic' assaja solucions innovadores per tal d'adaptar els sistemes agroforestals i urbans als impactes del canvi climàtic en l'àmbit mediterrani. A Catalunya, es concreta en tres conques representatives: la Muga, el Segre i el Ter.

El passat 15 de desembre va reunir-se al Centre de Recursos del Castell de Montesquiu el Comitè de Seguiment i Gestió del Projecte Life MEDACC, que durant l'any es va dur a terme a la conca del Ter. Es tracta de la 3a reunió anual des de l'inici del projecte i la primera celebrada al Parc del Castell de Montesquiu.

Al llarg del matí, es van presentar els resultats obtinguts en relació a les accions en clima i hidrologia (IPE), boscos (CREAF) i agricultura (IRTA) i un balanç de l'evolució del projecte fins al moment (OCCC). A continuació, es va obrir un torn de dubtes i preguntes que va generar un interessant debat sobre algunes de les accions.

Per la seva banda, a la tarda es va aprofitar per realitzar una visita in situ de les proves pilot en boscos de pi roig que es porten a terme en unes parcel·les experimentals situades en l'àmbit del parc.

El projecte MEDACC (Adaptant la Mediterrània al Canvi Climàtic: "Demonstration and validation of innovative methodology for regional climate change adaptation in the Mediterranean area" LIFE 12 ENV/ES/000536) és una iniciativa multiactor de 5 anys que va començar l'estiu del 2013 amb el finançament del Programa europeu LIFE+ (Polítiques Ambientals i Governança).

El pressupost del projecte és de 2.548.841 euros i compta amb una aportació de la Comissió Europea d'1.266.208 euros.

L'objectiu del MEDACC és assajar solucions innovadores per tal d'adaptar els sistemes agroforestals i urbans als impactes del canvi climàtic en l'àmbit mediterrani. D'aquesta manera, el projecte contribueix al disseny i desplegament de les estratègies i polítiques d'adaptació que s'estan desenvolupant a nivell regional i nacional a l'àmbit euromediterrani.

A Catalunya, és una eina molt valuosa en el desplegament de l'Estratègia Catalana d'Adaptació al Canvi Climàtic (ESCACC 2013-2020) i, per fer-ho, s'han posat en pràctica, de forma experimental, un seguit de mesures d'adaptació en els àmbits de l'agricultura, la gestió forestal i la gestió de l'aigua.

Aquestes mesures han estat dissenyades i avaluades amb la participació de diferents actors locals i els resultats contribuiran a quantificar com l'adaptació pot reduir la vulnerabilitat dels sistemes naturals i de les activitats al canvi climàtic i quins són els costos econòmics i ambientals associats en l'aplicació o no d'aquestes mesures.

Amb la voluntat que els resultats siguin útils en el disseny d'experiències similars arreu de l'àmbit mediterrani, el Projecte Life MEDACC s'ha concretat en tres conques representatives de Catalunya: la Muga, el Segre i el Ter, aquesta darrera lligada a l'àmbit territorial del Parc del Castell de Montesquiu.

Trobareu més informació de la sessió a Montesquiu a l'enllaç següent

Font de la informació: MEDACC i XPN

Categoria: Divulgació, Atmosfera, Gestió del medi, Hidrologia, Ponències, Biodiversitat, Montesquiu, Planificació i avaluació, Recerca i seguiment, hàbitats, general,