Espai museístic del jaciment arqueològic del poblat ibèric de les Maleses
L’espai museístic del jaciment arqueològic del poblat ibèric de Les Maleses està situat al municipi de Montcada i Reixac, ofereix una finestra única al passat iber i, alhora, reforça la importància de preservar el patrimoni del Parc de la Serralada de Marina com bé cultural i garantir un llegat per a les futures generacions. Aquesta connexió amb el territori, permet als visitants establir un vincle més profund amb el seu entorn i els seus valors.
A l’any 1982, alguns membres fundadors de la futura Associació Amics del Museu Municipal de Montcada, van impulsar la creació del Museu Municipal de Montcada assumint les funcions de protegir i difondre el patrimoni històric local, donant a conèixer la història del municipi i vetllar per la seva herència: el jaciment ibèric de Les Maleses, el Rec Comtal, la Mina, la Casa de les Aigües, les masies medievals, les torres modernistes, les ermites i esglésies; així com tots aquells elements singulars que ens identifiquen i que dibuixen els trets fonamentals com a poble.
El Museu Municipal de Montcada va obrir les portes per tal que estudiants de l'institut de batxillerat del municipi –avui Montserrat Miró– poguessin mostrar les troballes efectuades en les primeres excavacions arqueològiques iniciades a les Maleses l'any 1981. Al capdavant de la iniciativa hi havia una professora d'Història, Mercedes Duran, en l'actualitat directora honorífica del Museu i directora del projecte d’investigació al jaciment.
Al llarg de quatre dècades, el petit museu es va convertir en un gran projecte didàctic i d'investigació, evolucionant fins a la seva consolidació com a equipament cultural del municipi, gràcies a la implicació de la comunitat educativa, la ciutadania, les entitats locals, administracions i la voluntat política.
Actualment, es troba ubicat a la Casa de la Vila, al carrer Major de Montcada.
Avui dia l'Associació lidera el projecte d'investigació al Poblat de Les Maleses en coordinació amb el projecte pedagògic "Vivint l'arqueologia" de l'Institut Montserrat Miró, el suport econòmic i logístic del Parc de la Serralada de Marina (Diputació de Barcelona) i de l’Ajuntament de Montcada. Des de l'any 2000 es realitzen campanyes arqueològiques cada estiu per continuar avançant en el coneixement del poblament iber i els seus habitants documentats fa 2300 anys, entre els segles IV-III a.C. L’equip del projecte d’investigació està liderat per Mercedes Durán, Gemma Hidalgo i Jordi Chorén, acompanyats d’arqueòlegs, voluntaris i estudiants de l’institut Montserrat Miró, que per la via de l’aprenentatge i servei viuen una experiència significativa, vinculada amb el medi natural, territorial i el patrimoni històric.
El turó de les Maleses. Jaciment ibèric
(Cliqueu damunt de la imatge per ampliar-la)
El turó de les Maleses té una alçada màxima de 420 m i gaudeix d'una visibilitat extraordinària. En dies clars es visualitza tot el Vallès fins als Pirineus i des del Pi Candeler –un turó que s'uneix a les Maleses a molt pocs metres de distància–, es controla tot el Barcelonès i el Maresme. Des d'aquí s'albiren els vessants muntanyencs que hi ha entre els poblats del turó de Penjabocs i els del turó de Can Gallemí i Castellruf, a més d'altres vessants a l'est de les muntanyes que formen la Serralada de Marina. Aquesta situació permetia a les Maleses mantenir la visibilitat amb tots els poblats dels voltants, sense excepció, tant els de l'interior com els de la costa, com Puig Castellar i Mas Boscà; i poder fer-los senyals d'advertiment amb garantia de ser vistos.
La seva extensió és de 3.322,56 m2. S'han fet diverses intervencions, tant d'excavació com de restauració, amb el suport econòmic del Consorci del Parc de la Serralada de Marina, del Servei de Patrimoni Arquitectònic de la Generalitat de Catalunya i els ajuntaments de Montcada i Reixac i Sant Fost de Campsentelles.
Els seus habitants pertanyien a la tribu dels laietans. La seva economia era agrària, ramadera i comerciaven amb fenicis grecs i cartaginesos.
L'urbanisme de les Maleses segueix el patró tradicional d'un carrer central que divideix en dos el poblat: el vessant de Sant Fost de Campsentelles està orientat a l'est mentre que el vessant de Montcada i Reixac, està orientat a l'oest. Tant a un costat com a l'altre, les cases s'afileren en bateries de construccions que aprofiten el mur de tancament per recolzar-s'hi i gaudir d'una bona resistència.
Entre els segles V i II aC, la casa ibèrica es presenta amb un aspecte molt homogeni arreu. La planta gairebé sempre és quadrangular, tal i com succeeix al turó de Les Maleses. Les cases a Les Maleses presenten tres, cinc o més habitacions amb una superfície de 50 m2 aproximadament. A l'àrea excavada destaquen tres conjunts: la casa del moliner, la casa del ferrer i la casa d'una família prestigiosa del poblat.
Els seus orígens ens situen en un habitat preurbà anterior al segle IV aC. La planificació urbanística es duu a terme entre els segles IV i III aC. El seu abandonament es produeix abans de la segona guerra púnica (219 aC), però fins ara desconeixem els motius que ho van provocar.
La casa del ferrer
The house of the ironsmith [EN]
La casa del moliner
La casa del molinero [ES]
La casa de l'elit
La casa d'una família de prestigi [CA]
La casa de una familia de prestigio [ES]
The house of a prestigious family [EN]
Casa de l'aigua
Vídeo del jaciment ibèric de les Maleses
Museu de les Maleses
Major 32
08480 Montcada i Reixac
Tel. 935 648 466 | 610 144 499
A/e: museumunicipal@montcada.org
Web: https://www.museuobert.cat/ca/museu-municipal-de-montcada-i-reixac