Pla d'acció i documents

La Reserva de la Biosfera del Montseny basa la seva gestió a través del Pla d’acció de la Reserva de la Biosfera del Montseny, redactat en el moment de l’ampliació de la Reserva el 2014 i en el qual es defineixen els eixos i els objectius estratègics de gestió del territori.

Aquest pla d’acció està inspirat en altres documents marc fruit del treball participatiu entre els gestors de diferents reserves de la Biosfera, principalment l’Estratègia de Sevilla.

Existeixen diferents documents que recullen els objectius, estratègies i accions que es desenvolupen a les reserves de la Biosfera:

Per al desenvolupament de les accions a la Reserva de la Biosfera del Montseny s’han creat uns grups de treball conjunts entre tècnics i representants municipals i l’equip tècnic i gestor del parc per treballar en les següents línies de treball:

Grup de treball: Comunicació i imatge gràfica i implantació de la marca de productes i serveis

• Participar en la definició de la proposta d’imatge gràfica de la marca Reserva de la Biosfera del Montseny.
  • Realitzar un inventari de senyalització d’identificació dels municipis per tal d’afegir la senyalització de la Reserva de la Biosfera sobre el territori.
  • Tenir una proposta d’elements d’interès de cada municipi per tal d’editar un fulletó de divulgació de la Reserva de la Biosfera del Montseny.
  • Tenir una pàgina web específica de la Reserva de la Biosfera. Primer al portal de DIBA i després al portal de tots els ajuntaments.
  • Redactar i aprovar un reglament de productes alimentaris per la implantació de la marca. Agafar com a model altres reglaments d’altres experiències de Reserves de la Biosfera.
  • Establir, en la mesura del possible, la homogeneïtzació de la senyalització en els entorns rurals dels municipis de la Reserva, agafant com a model la normativa de senyalització del parc.

Grup de treball: Transport públic i mobilitat

• Realitzar un inventari del transport públic actual, amb el següents camps: freqüència, horaris punts de sortida i arribada.
  • Realitzar una enquesta a la població local i una altra als visitants sobre el què pensen i si farien servir el transport públic.
  • Encarregar un estudi sobre el cost del vehicle a un ciutadà de la Reserva de la Biosfera del Montseny.
  • Promoure un cicle de xerrades adreçades a la població local sobre els beneficis de tenir uns hàbits menys sedentaris.
  • Redactar un projecte de mobilitat d’un municipi concret: el cas de Gualba.
  • Promoure l’ús de vehicles elèctrics i la instal·lació de punts de càrrega.

Grup de treball: Gestió de l’aigua

• Disposar d’una xarxa d’estacions meteorològiques.
  • Realitzar un inventari de les captacions d’aigua, de l’àmbit de la reserva de la Biosfera, per tal de tenir una diagnosi de les captacions legalitzades i les que caldria regularitzar.
  • Redactar un protocol o codi de bones pràctiques que contempli la millor manera de preservar el recurs.
  • Impulsar fonts alternatives d’abastament d’aigua: realització d’un fòrum per compartir les diferents experiències dels ajuntaments en el foment de l’ús racional de l’aigua
  • Realitzar un inventari dels habitatges, instal·lacions i explotacions agrícoles que contempli la càrrega de consum d’aigua (persones que hi habiten/caps de bestiar/ etc...), i el sistema de depuració que tenen.
  • Inventariar els diferents organismes actuants en la depuració d’aigües i localitzar els àmbits geogràfics de competència.

Grup de treball: Eficiència energètica

• Elaboració d’un document de síntesis de la situació actual dels municipis de la Reserva de la Biosfera en l’àmbit de l’Eficiència Energètica.
  • Millorar l’enllumenat públic, en termes d’eficiència.
  • Proposar la realització d’estudis de sostenibilitat en projectes de nous desenvolupaments urbanístics.
  • Realitzar auditories energètiques d’edificis públics.
  • Promoure la instal·lació d’equips autònoms d’energia solar fotovoltaica i solar tèrmica en cases aïllades.
  • Donar suport a la producció de biomassa mitjançant la substitució de calderes de gasoil així com treballant conjuntament amb el sector forestal de l’àmbit de la RB per afavorir la viabilitat tècnica i econòmica de la seva producció.
  • Elaboració de models d’ordenances i/o plecs de condicions tècnics per a l’adjudicació de projectes relacionats amb l’estalvi i eficiència energètica.
  • Promoure campanyes de divulgació i sensibilització.

interest