Xarxa de Parcs Naturals Celebrat a Göteborg (Suècia) entre el 29 de juny i el 2 de juliol

El programa Coneguem els nostres parcs, presentat al 8è Congrés Mundial d'Educació Ambiental

07/07/2015

En l'edició d'enguany del Congrés Mundial d'Educació Ambiental (WEEC), celebrat a Göteborg (Suècia) entre el 29 de juny i el 2 de juliol del 2015 sota el lema "Gent i Planeta, com poden desenvolupar-se junts?", la Gerència de Serveis d'Espais Naturals de la Diputació de Barcelona ha participat amb una comunicació sobre el programa d'educació ambiental Coneguem els nostres parcs.

Presentada per Maria Gràcia Salvà, en representació de la Diputació de Barcelona, i Marta Lacruz, representant de Lavola. Cosostenibilitat, empresa concessionària del programa, la intervenció, amb el títol "Coneguem els nostres parcs: un exemple de (re)valorització d'un programa d'educació ambiental als parcs naturals", va ser llegida el 30 de juny dins l'apartat del congrés dedicat al sentiment de pertinença local a l'era digital, dirigit pel Dr. Rolf Jucker, director de SILVIVA, la Fundació Suïssa per a l'Educació Ambiental Experimental.

La finalitat d'aquest apartat era que es presentessin comunicacions sobre la importància del manteniment de les identitats i la pertinença local davant de la incertesa provocada per la globalització i el vertiginós canvi tecnològic i social. Discórrer, també, sobre la discrepància d'opinions entre els qui consideren que la dependència a les tecnologies de la informació i comunicació pot provocar desconnexions i els qui, en canvi, confien en les TIC com una manera de tornar a connectar les persones i els llocs.

Aquests objectius s'avenen amb els que pretén el programa d'educació ambiental Coneguem els nostres parcs, creat per la Diputació de Barcelona l'any 1983 i vigent a Catalunya des d'aleshores. Entre d'altres, el programa té com a finalitat donar a conèixer els valors naturals, socials i culturals dels espais naturals protegits que integren la Xarxa de Parcs Naturals amb l'objectiu de fomentar el sentit de pertinença local i identitat comuna.

Des del 2014, s'han incorporat al programa les TIC, gràcies a la creació d'un entorn de formació online, i s'ha fet accessible, mitjançant l'adaptació d'itineraris i la creació de materials i recursos educatius inclusius.

D'altra banda, el congrés, també va ser un fòrum obert per donar a conèixer, amb sessions plenàries, les accions que s'han realitzat del Programa d'Acció Mundial de l'Educació pel Desenvolupament Sostenible (EDS) aprovat per la Conferència General de la Unesco, l'any 2013, a París. La fita del projecte consisteix a "generar i augmentar l'acció en tots els nivells i totes les esferes de l'educació i l'aprenentatge a fi d'accelerar els progressos vers el desenvolupament sostenible". El programa d'acció de les EDS se centra en cinc àmbits: la incorporació de les EDS a les polítiques internacionals i nacionals en matèria d'educació i desenvolupament sostenible; la promoció dels plantejaments paninstitucionals de les EDS a tots els nivells i entorns; el suport als joves en la seva funció d'agents de canvi en pro del desenvolupament sostenible; la recerca de solucions de desenvolupament sostenible a nivell local mitjançant les EDS, i, finalment, l'execució del programa d'acció mundial a nivell internacional, regional, nacional i local.

Categoria: Educació ambiental, Educació ambiental, Xarxa de Parcs Naturals, Educació ambiental, Educació ambiental, Accessibilitat als parcs, Educació ambiental, Conferències, Notícies d'arreu, general,

Tags: accessibilitat, educació ambiental, coneguem els nostres parcs, göteborg, congrés mundial, tic,