El Patrimoni cultural immaterial del Montseny

Navegació

Jocs i esports tradicionals - Els esclops d'en Pau

Els esclops d'en Pau és un joc de Viladrau, que es juga a la plaça del poble el Divendres Sant des de fa més de cent anys.

Els participants se situen drets al voltant d'una taula amb els esclops -un tros de fusta cúbic- a la mà dreta. Al mig de la taula hi ha un porró de vi. El joc, que es juga a diverses taules, consisteix a anar passant els tacs de fusta cap al jugador de la dreta tot picant a la taula al ritme de la cançó. Quan la cançó fa un canvi de ritme, els jugadors han de moure el tac de fusta, tot picant a la taula i fent un moviment dreta-esquerra , sense deixar-lo al company, i de nou a la dreta per passar-li-ho, ara sí, al jugador del costat. Quan algú perd el ritme, el joc s'atura i el perdedor ha de beure del porró.

Antigament, qui perdia el ritme de la cançó era el perdedor i havia de pagar una pesseta, que servia per pagar el vi dolç, el vi ranci i els fruits secs.

En aquest esdeveniment hi participa gran part de la població local i visitants, sent un nexe d'unió entre ells. L'ajuntament facilita el material per poder-hi jugar. Algunes famílies juguen juntes i transmeten així la tradició als més petits. També s'hi juga en d'altres municipis del Montseny, però de forma molt més discreta.

L'origen del joc es troba en la Quaresma, període de recolliment en què era prohibit jugar a cartes i els vilatans van instaurar aquest joc. El soroll dels esclops evoca la tronada quan Jesús va morir a la creu.

Àmbit geogràfic: Viladrau

Vídeo: