Educació ambiental

Els joves som part del Parc. Projecte d’aprenentatge servei al Parc del Castell de Montesquiu


Els joves, amb una guarda forestal del Parc. Autor: XPN

El projecte de servei comunitari al Parc del Castell de Montesquiu sorgeix de la voluntat d’establir un vincle més estable i proper entre el Parc i l’institut del territori, l’INS Bisaura. Tots els joves del Bisaura (Vidrà, Montesquiu, Sant Quirze de Besora, Santa Maria de Besora i Sora) tenen com a punt de trobada durant els primers anys de l’adolescència l’institut del territori, i la proposta del Parc és donar l’oportunitat als joves de 4t d’ESO de l’insitut de descobrir el Parc des d’un altre punt de vista, des de dins, i d’aquesta manera apropar-los a l’entorn natural i als valors que des del Parc es treballen respecte la conservació i l’ús públic d’aquest entorn.

 


Treball a l'aula


Foto de grup d'alumnes i personal del Parc. Autor: XPN

En aquest projecte es proposen dues fases de treball en les 20 hores de servei comunitari que han de fer els nois i noies al Parc. Es fan 10 hores de treball a l’aula en la que s’expliquen diverses temàtiques relacionades amb el servei comunitari. La primera fase és la de formació, aprenentatge i acompanyament imprescindible per contextualitzar el lloc i l’entorn, conèixer les persones que treballen al Parc i conèixer de primera mà i amb un bon acompanyament algun dels recursos sobre els que hauran d’informar,ja que és el servei que realitzarà l’alumnat. i consta de dues jornades.

La primera jornada consisiteix en fer un dels itineraris senyaliltzats del Parc (itinerari de l’Obaga del castell) amb el guiatge de la guarderia del Parc, i seguidament se’ls presentai explica el servei i el funcionament estructural de la Xarxa de Parcs Naturals i del Parc del Castell de Montesquiu.

Es comenten els òrgans de protecció dels espais naturals a Catalunya, les problemàtiques més habituals en aquests llocs, les diferents professions que intervenen en tota l’estructura, i què es fa i com al Parc. La branca d’ús públic en aquest parc és especialment important per la quantitat d’equipaments i programació d’esdeveniments i activitats. 

La segona jornada se centra en l’explicació de la tasca dels informadors del Parc, que és la feina que hauran de fer durant dos matins de caps de setmana en temporada alta d’activitats (tardor o primavera). Se’ls donen eines, instruccions, se’ls ensenyen els espais... També es fa una visita guiada al castell per tal que la coneguin i en puguin informar als visitants amb coneixement de causa.


Jornades de treball


Dos alumnes fent d'informadors. Autor: XPN

La segona fase del servei són pròpiament les jornades de treball com a informadors del Parc. S’acorden i coordinen diferents dates, per grups i fan dues jornades d’informadors del Parc a la caseta d’informació. Fan tasques d’atenció al visitant, supervisió de l’aparcament i freqüentació. Per acabar, realitzen unes presentacions dels treballs amb tot el grup classe, es posa en comú l’experiència amb la presència del personal tècnis del parc i el tutor del servei i  es debaten possibles millores del servei, propostes dels alumnes, etc. Tot l’alumnat, respon una valoració del serve,i que recull la seva experiència i opinió.

Aquest projecte acosta els joves al Parc i a tot el personal que hi treballa, introdueix valors en relació amb el medi natural i fomenta l’esperit de comunitat al territori.


Vídeo



Contingut relacionat



Subscriu-te als nostres butlletins

 

Rep els nostres butlletins de Parcs.

Subscriu-te a l'agenda i a l'Informatiu

fent clic als botons de sota.

butlletí gaudim

Subscriu-te a l'agenda Subscriu-te a l'Informatiu

Suggeriments, opinió i xarxes socials

 

Envia'ns els teus suggeriments, opina

i visita les nostres xarxes socials

Suggeriments

Suggeriments Opina Xarxes socials