Aprenentatge servei i servei comunitari
Aprenentatge servei (APS)
L'aprenentatge servei (APS) és una proposta educativa que combina processos d'aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat en què els participants aprenen a treballar en necessitats reals de l'entorn amb la finalitat de millorar-lo.
Els projectes d'aprenentatge servei ambiental realitzen serveis compromesos amb l'entorn natural i, per tant, es produeix una clara repercussió sobre el medi ambient.
Fases:
- Aprenentatge
- Diagnosi
- Aprenentage-servei
- Pensar solucions
- Servei
- Posar-les en pràctica
- Revisar
- Fer-ne difusió
El servei comunitari (SC)
El servei comunitari (SC) per a l'alumnat de secundària obligatòria és una acció educativa, en el marc del currículum obligatori, que vol promoure que els alumnes experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l'exercici actiu de la ciutadania i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat.
És una activitat curricular obligatòria per a tot l’alumnat de 3r o 4t ESO des del curs 2019-2020.
Desenvolupament
Té una durada de 20 hores: 10 d’aprenentatge i 10 de servei (mínim). L’aprenentatge servei és la metodologia més adient per desenvolupar el servei comunitari. S’acompanya i assessora en tot el procés, planificant i orientant el projecte per tal que l’experiència sigui el màxim d’enriquidora i partipativa per a l’alumnat.
Experiències d’aprenentatge servei ambiental en els parcs
El Servei de Gestió de Parcs Naturals entén l’aprenentatge servei (APS) com una eina molt potent d’educació ambiental. Es van iniciar a través del programa Montseny a l’escola i posteriorment en projectes de servei comunitari (SC) dels instituts d’Educació Secundaria i en els treballs de final de grau o màsters de les universitats.
L’APS aporta a l’educació ambiental:
- Oportunitats a tota la ciutadania per a implicar-se i comprometre’s de forma activa amb el medi ambient.
- La possibilitat de participar en projectes de millora i transformació real de l’entorn natural.
- Nova generació de propostes educatives que té com a dinamisme essencial el treball dels nois i noies en benefici de la comunitat i el medi ambient.
- Donar resposta a problemes socioambientals que sorgeixen de l’anàlisi de la realitat per part dels participants (pensament crític i competències per a l’acció)
- Generar una xarxa educativa local forta i viva. Desenvolupament de projectes ambientals en què intervenen diversitat de partners i foment de la corresponsabilitat educativa.
- Increment del capital social. Major coneixement de l’entorn. Millora de l’arrelament i increment de la cohesió social.
Les experiències
- Parc del Castell de Montesquiu: Els joves som part del Parc
- Espai Natural de les Guilleries-Savassona: Definició del perfil d'usuari de la finca de Sant Feliuet de Savassona (Tavèrnoles)
- Parc Natural del Montseny: Els boscos del Montseny
- Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac: Fent-ho possible
- Parc del Montnegre i el Corredor: Bicimpact!, Erosió, No! i Canut Fora
- Parc de la Serralada Litoral: Els guardians dels arbres
- Parc de la Serralada de Marina: Vivint l'arqueologia
- Parc del Garraf: Zero residus a les platges del Garraf
El suport de la Diputació de Barcelona a l’APS i el servei comunitari
Els parcs de la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona participen conjuntament amb els municipis, entitats dels territoris i els centres educatius per impulsar projectes d’aprenentatge servei ambientals en els parcs. Aquest suport es concreta en:
- Formem part del Grup impulsor de l’aprenentatge servei i del servei comunitari ambiental format per diverses administracions i entitats catalanes amb l’objectiu d’impulsar aquest tipus de projectes des del sector ambiental i compartir sinèrgies.
- Coorganització del Simposi d’APS i SC ambiental conjuntament amb altres administracions i entitats del grup impulsor d’APS i SC ambiental a Catalunya.
- També treballem conjuntament amb l'Oficina Tècnica d'Educació i Promoció Ambiental (OTEPA) de la Diputació de Barcelona en projectes com:
Subvencions
Actuació vinculada als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), especialment als 4 (Educació de qualitat), 15 (Vida terrestre) i 18 (Aliança per als objectius).