Xarxa de Parcs Naturals
A l'Escola de Natura Angeleta Ferrer (Masia Can Miravitges) de Badalona

Aprenentatge i servei a l'XI Trobada d'Equipaments d'Educació Ambiental i Ús Públic

$urlFileEntry

Assistents. Autor: XPN

10/07/2019

El dijous 4 de juliol, diversos representants d’equipaments ambientals de la Xarxa de Parcs Naturals, d’empreses vinculades a l’educació ambiental, tècnics de la Diputació de Barcelona i representants del món educatiu, entre d’altres, van aplegar-se per reflexionar entorn la metodologia d’Aprenentatge servei i el servei comunitari en el marc de l'XI Trobada d’Equipaments d’Educació Ambiental i Ús Públic de la Xarxa de Parcs Naturals.

La ponència marc “Aportacions de l’Aprenentatge Servei a l’educació ambiental”, a càrrec de Maribel de la Cerda, del Grup Promotor d’Aprenentatge Servei, va donar el tret de sortida a una jornada dinàmica i participativa al llarg de la qual, dividits en tres grups, els assistents van debatre sobre les necessitats, requeriments i oportunitats que planteja el servei comunitari pels diferents agents implicats: equipaments de natura, sector educatiu i administració pública.

L’exposició d’experiències amb metodologia d’ApS i accions de servei comunitari portades a terme en espais naturals de la Xarxa de Parcs Naturals van il·lustrar amb exemples pràctics la feina realitzada per escolars, mestres, escoles de natura del territori i personal de la XPN.

Casos pràctics

Així, els participants a la trobada van poder conèixer de primera mà el treball conjunt que ha realitzat l’Escola de Natura del Corredor amb el Col·legi Sant Gervasi de Mollet del Vallès en el projecte “L’ús de la bicicleta al Corredor”, que busca implicar els alumnes en l’anàlisi i la resolució dels impactes de determinades activitats de lleure sobre la biodiversitat i el funcionament dels sistemes naturals.

Igualment, mestres de l’INS Jaume Almera de Vilassar de Dalt, una narradora i personal del Parc de la Serralada Litoral també van poder presentar la seva experiència d’aprenentatge amb el títol “Els guardians dels arbres”, que va posar de manifest els vincles entranyables que es creen entre tots els agents implicats en aquests projectes.

Al seu torn, des de la Fundació Catalana de l’Esplai (Fundesplai), amb el projecte de servei comunitari “Pedra seca i ApS al Parc del Garraf”, es va subratllar la importància de la conservació del patrimoni natural i cultural i l’apoderament dels joves en relació amb aquest patrimoni.

Finalment, es va reservar un espai dedicat a “Les malalties emergents en amfibis: directrius i pautes de bioseguretat per les activitats educatives en el medi aquàtic del Montseny” en què Gemma Pascual, tècnica de la Diputació de Girona, va posar de manifest la problemàtica de les poblacions d’amfibis i va presentar l’elaboració d’un manual de bones pràctiques amb mesures preventives per realitzar les activitats de descoberta i alternatives a la manipulació de la fauna per part dels escolars i docents.

La trobada, dinamitzada per l’empresa Indic, es va tancar amb un recull de les reflexions, aportacions i propostes treballades durant el dia amb una fotografia de bona part dels assistents sota un enorme plataner, que simbolitza la necessitat i voluntat de continuar treballant plegats des dels diferents àmbits per oferir experiències d’aprenentatge servei significatives en els espais naturals de la Xarxa.

Per a més informació, podeu consultar la pàgina web Educació ambiental a la Xarxa de Parcs Naturals.

compartir

Font de la informació: Xarxa de Parcs Naturals

Categoria: Educació ambiental, Xarxa de Parcs Naturals, Educació ambiental, Educació ambiental,