Un grup d'alumnes de quart d'ESO de l'Institut Bisaura estrenen el Servei Comunitari al Parc del Castell de Montesquiu ajudant amb les tasques d'informació
Dos dels joves durant el Servei Comunitari fent tasques d'informació i atenció al visitant. Autor: XPN
Els alumnes van valorar molt positivament que el Servei es fes a l'aire lliure. Autor: XPN
Els guardes del Parc van explicar la tasca que desenvolupen al Parc. Autor: XPN
Amb dos guardes del Parc, van fer l'itinerari de l'Obaga del castell. Autor: XPN
Cinc alumnes de quart d’ESO de l’Institut Bisaura, de Sant Quirze de Besora, han estat els primers a fer el Servei Comunitari al Parc del Castell de Montesquiu. El Parc i l'Institut van signar un conveni de col·laboració per oferir als alumnes l’opció de fer aquest servei al Parc, realitzant tasques de suport a la informació. Des del Parc, es vol donar continuïtat a la iniciativa en els propers cursos, sobretot perquè serveix per donar a conèixer aquest espai natural protegit als joves.
El Servei Comunitari per a l'alumnat d’ESO és una acció educativa, en el marc del currículum obligatori, que vol promoure que els alumnes experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l'exercici actiu de la ciutadania i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat.
Per al Parc, és una oportunitat única per acostar aquest espai natural protegit als joves, fer-los conscients de la proximitat i les actuacions que s'hi fan en àmbits molt diferents, conèixer totes les professions que es fusionen dins un espai com aquest i transmetre la idea principal de la Xarxa de Parcs Naturals: Conèixer per estimar. Estimar per conservar.
El Servei Comunitari ha d’ocupar deu hores, fora de l’horari lectiu, en les quals els alumnes duen a terme les tasques encomanades. Per facilitar-los la realització de les deu hores, es va proposar realitzar el Servei en tres jornades en dies festius al matí. El primer dia es va fer una sessió de formació grupal, en què es va presentar de forma general la Xarxa de Parcs Naturals i els quatre grans eixos de treball dels parcs, posant èmfasi en la branca de l’ús públic i l’educació ambiental. Es va comentar el cas de Montesquiu, qui hi treballa, quines tasques s’hi fan, tota la programació anual, les visites al castell, itineraris, problemàtiques pròpies... i se’ls va explicar la seva tasca per a les dues jornades, ja en grups reduïts, d’informació i atenció al visitant.
Coneixent els itineraris i tasques
Després, amb l’acompanyament de dos guardes del Parc, es va realitzar l’itinerari de l’Obaga del castell, l’itinerari més proper i curt al voltant dels equipaments del Parc. En aquest recorregut es van poder comentar temes molt diversos sobre la tasca dels guardes dins del Parc, la manera com informar als visitants, i van poder conèixer en primera persona l’itinerari i fer totes les preguntes en un entorn més distès. Seguidament, la coordinadora d’informació els va explicar les seves responsabilitats i tasques per als propers dies, es van coordinar horaris i procediment, i es va practicar una mica sobre el terreny, a la zona de l’aparcament del Parc, on hi ha una caseta d’informació que seria ser el seu lloc de treball els dos dies d’atenció als visitants com a informadors del Parc. Finalment, el grup de joves va realitzar la visita al castell amb una de les guies.
Un cop acabada aquesta jornada de formació, en dos grups de dos i un individual, els cinc joves van venir a fer el servei al Parc al llarg del mes d’abril, en dies festius, dues jornades cada grup de tres hores de durada.
Per tancar aquest Servei Comunitari, els nois i noies van fer el divendres 19 de maig una presentació a la seva aula de l'institut a la qual es va convidar a assistir al personal del Parc del Castell de Montesquiu. Les presentacions van fer arribar el missatge al Parc que el Servei havia funcionat molt bé i que havia estat una molt bona experiència per a ambdues parts. El que més van valorar els estudiants va ser el fet que el Servei fos a l’aire lliure i no en un espai tancat; que se'ls compactés el servei en pocs dies encara que fossin més hores; i el fet d’haver experimentat què és tractar amb els visitants, una experiència que els pot donar moltes eines per a altres àmbits de la seva vida.
En general, s’ha detectat poc coneixement del Parc i de tot el que s’hi fa per part dels joves i aquesta experiència ha servit perquè els alumnes de quart d’ESO del Bisaura hagin descobert que el Parc és molt més que l’espai de lleure on a vegades van a passar l’estona, motiu pel qual es valora seguir endavant amb aquest projecte de servei comunitari al Parc del Castell de Montesquiu.
Font de la informació: Xarxa de Parcs Naturals
Categoria: Educació ambiental, Montesquiu, Educació ambiental, Educació ambiental, ODS,