caesen

Sant Miquel del Fai. Espai Natural dels Cingles de Bertí

Navegació

Recorregut per Sant Miquel del Fai

Sant Miquel del Fai ofereix un seguit de punts d'interès que podeu conèixer aquí:

De moment, l'itinerari es pot fer fins al salt d'aigua del Tenes. Hi ha alguns elements que no es poden visitar (casa Prioral, cova de Sant Miquel, ermita de Sant Martí i cova de les Tosques).

Punts d'interès del recorregut per Sant Miquel del Fai [PDF]

Pont del Rossinyol

© Iñaki Relanzón

El pont del Rossinyol travessa el riu homònim i ens dona una benvinguda elegant al conjunt històric de Sant Miquel del Fai. Es va construir l’any 1592 quan el monestir ja era sota la tutela de la Catedral de Girona. La seva construcció formà part d’un conjunt de reformes de millora de l’indret que van incloure l’obertura del pas de la Foradadaque s’hi van fer.
El pont del Rossinyol és d’estil romànic amb un arc de mig punt clarament rebaixat. El pendent de la seva calçada varia, i és inferior a la banda d’entrada del pont i més accentuat al cantó oposat. L’intradós o la sotavolta; és a dir, la superfície inferior i còncava de l’ull del pont, està formada per peces força regulars. El paviment és heterogeni, amb trams de còdols del riu, llosetes de pedra i llambordins. A tots dos costats de l’inici del pont s’observen unes petites voltes anomenades trompes, que serveixen de descàrrega de l’arc.

Pas de la Foradada

© Susanna Ginesta

El pas de la Foradada és un pas estret entre parets rocoses on el 1592 es va construir un arc que feia de porta d’accés a l’espai del monestir. L’arc és rodó, amb carreus i una dovella central i es va construir sota la tutela de l’ardiaca Jaume d’Agullana. Damunt l’arc i per la seva cara nord, hi trobem un coronament recte amb carreus rectangulars. Al centre es conserva un element escultòric amb l’escut eclesiàstic, amb capel i dues borles a cada costat i una inscripció sobre la seva autoria. A la banda oposada, hi ha una llinda amb una altra inscripció i al dessota hi ha representades tres agulles, escut heràldic dels Agullana.

Portalada fortificada

© Susanna Ginesta

L’obertura del pas de la Foradada va obligar a tancar l’entrada nord a finals del segle XVI, origen de la portalada fortificada actual. La portalada va patir moltes modificacions. Així, al segle XIX hi havia una campana situada damunt la porta; mentre que a principis del segle XX hi sobresortia un matacà. Superada la portalada fortificada, ens trobem  plaça encaixada entre els murs de la roca i amb diversos canals que condueixen l’aigua a través de la roca.

Casa Prioral

© Iñaki Relanzón

La Casa Prioral era l’edifici que acollia el prior i les dependències on vivia la comunitat de monjos benedictins. Es tracta d’un casal d’estil gòtic amb una estructura pràcticament quadrada i amb una coberta a dues aigües. L’edificació no ha patit grans modificacions al llarg de la història i es considera que es va construir entre finals del segle XVI i principis del XVII. Amb la desamortització que va impulsar el general Espartero el 1841, el priorat passà a ser propietat de l’Estat, se suprimí el culte a les esglésies de Sant Miquel del Fai i la Casa Prioral s’adaptà als nous usos d’allotjament i restaurant per a visitants.

Cingles i balmes

© Susanna Ginesta

Hi ha dos elements essencials que conformen el paisatge de Sant Miquel del Fai: els cingles i les balmes. Els cingles són les parets verticals i estan formades per roques sedimentàries com els gresos, les margues i els conglomerats. Les balmes, en canvi, són cavitats naturals obertes per l’acció erosiva de l’aigua.

Malgrat la gran extensió de les cingleres de l’espai, la flora estrictament rupícola -és a dir, la que viu a les roques- no és gaire diversa, possiblement per la manca de parets orientades al nord i pel tipus de substrat del lloc. Hi tenim l’herba freixurera (Sarcocapnos enneaphylla) o la falzia blanca (Asplenium ruta-muraria). Com a endemismes, hi podem trobar la linària origanifòlia (Chaenorrhinum origanifolium spp. Cadevalli) i l’orella d’os (Ramonda myconi). Per contra, la flora que es fa als pedregars, replans i codines és més diversa, amb espècies com la canyaferla (Ferula communis) i la centàurea intibàcia (Centaurea intybacea).

Les parets rocoses són l’ambient triat per moltes aus, que conformen la comunitat faunística de més interès del paratge. La llista d’espècies lligades a aquest hàbitat és llarga, amb aus com l’àguila cuabarrada (Aquila fasciata), el ballester (Tachymarptis melba), el corb (Corvus corax), la merla blava (Monticola solitarius), el roquerol (Ptyonoprogne rupestris), el pardal roquer (Petronia petronia), la xixella (Columba oenas) i el pela-roques (Tichodroma muraria), aquesta última espècie hivernant.

Església de Sant Miquel

© Iñaki Relanzón

Tot sembla indicar que l’any 1006 l‘església romànica de Sant Miquel ja estava consagrada, tot i que no es conserva cap document que ho certifiqui. Si fos cert, al llarg dels nou anys anteriors s’hauria impulsat la construcció del temple.

Es tracta d’una església troglodítica construïda sota una gran balma. L’accés actual, a migdia, és una portalada d’arc de mig punt. El sostre de l’església és la mateixa balma. També a la façana de migdia s’aixeca una espadanya baixa, ja que la inserció de l’església a la balma feia impossible situar-la al damunt. El claustre de Sant Miquel forma un passadís situat just davant de la façana de l’església.

Salt del Rossinyol