Xarxa de Parcs Naturals La campanya es porta a terme del 19 de juny al 2 de setembre

Les ADF de set comarques s'incorporen al nou model de prevenció d'incendis forestals de la Diputació de Barcelona

17/05/2024

La Diputació de Barcelona estén fins a set comarques el nou format del dispositiu de prevenció d’incendis, centrat en la intensificació de la vigilància i en la capacitat de primera intervenció amb les agrupacions de defensa forestal (ADF) i en la informació i conscienciació amb un equip d’informadors. L’objectiu és evitar al màxim la possibilitat d’inici de foc al bosc i, en cas d’ignició, reduir el temps de resposta per impedir-ne la propagació. Aquest any, el dispositiu complet del Pla d’informació i vigilància contra els incendis forestals (PVI) es farà entre el 19 de juny i el 2 de setembre.

L’Àrea d’Espais Naturals i Infraestructura Verda, on s’inclou la Xarxa de Parcs Naturals, destaca la importància del treball preventiu, fet que es tradueix en un increment del pressupost, per part de la Diputació de Barcelona, de fins a 16 milions d’euros per a l’Oficina Municipal de Prevenció d’Incendis Forestals, import que es destina a recursos tècnics i econòmics per al món local.

El nou model de Prevenció d’Incendis Forestals es va posar en marxa el 2023 a l’Alt Penedès, Garraf i Vallès Occidental i s’amplia aquest any al Maresme, Baix Llobregat, l’Anoia i el Barcelonès. Es preveu que el 2025 estigui completament desplegat a les 13 comarques que formen part de la demarcació de Barcelona. Cal destacar que la Prevenció i Vigilància d’Incendis Forestals també es duu a terme al llarg de la Xarxa de Parcs Naturals, on cada Parc disposa del seu protocol en base al Protocol genèric d’actuacions definides en funció del nivell de risc d’incendi forestal.

Funcionament del nou dispositiu

Durant els dies i hores de perill alt i molt alt d’incendi, s’activarà una unitat d’ADF a cada municipi de les set comarques, amb la coordinació de la  Federació d’ADF del Penedès-Garraf, la Federació d’ADF del Baix Llobregat, la Federació d’ADF de l’Anoia, la Federació d’ADF Maresme i la Federació d’ADF del Vallès Occidental.

Les agrupacions de defensa forestal realitzaran tasques de vigilància i informaran de les incidències detectades, com poden ser abocaments al medi natural o anomalies a la xarxa de punts d’aigua, i la Diputació de Barcelona en farà el seguiment. Aquest operatiu està en marxa des de l’1 de maig i s’estendrà fins al 30 de setembre. Aquest any s’ha avançat i es perllonga el treball de les ADF en un context d’alt risc d’incendi al bosc.

Amb la presència de les ADF al territori, es redueix el temps de resposta per a la primera intervenció en cas de foc, punt cabdal per limitar-ne els efectes i essencial davant el canvi de comportament dels incendis, cada cop més virulents i ràpids, amb menys temps de reacció. La col·laboració de les ADF és una part del Pla d’informació i vigilància contra incendis forestals, que es desplegarà completament el 19 de juny.

Les tasques estrictament informatives les realitzarà un equip d’agents cívics. Les funcions consistiran a sensibilitzar la ciutadania per evitar conductes de risc d’incendi forestal i s’intensificaran en aquells punts susceptibles de més perill per la concentració de persones al medi natural, com pot ser per la celebració d’esdeveniments.

El Pla d’informació i vigilància contra incendis forestals (PVI)

El Pla d’informació i vigilància contra incendis forestals compta amb la col·laboració de 275 ajuntaments, 124 agrupacions de defensa forestal (ADF), 9 federacions d'ADF del territori, el Secretariat de Federacions i ADF de Catalunya i altres administracions amb la finalitat d’evitar incendis forestals i limitar-ne els seus efectes. L’abast territorial és de 626.276 hectàrees agroforestals vulnerables dels 275 municipis i compta amb un pressupost de 2,1 milions d'euros.

Les actuacions del PVI es poden consultar en línia diàriament mitjançant el visor públic.

Categoria: Xarxa de Parcs Naturals, Prevenció incendis, ODS,