caes

Garraf | Olèrdola A partir de la publicació de la Memòria d'ambdós parcs

La recuperació ecològica i l'adaptació al canvi climàtic centren la gestió dels parcs del Garraf i d'Olèrdola el 2025

Paisatge del Parc del Garraf. © Iñaki Relanzón

Paisatge del Parc del Garraf. © Iñaki Relanzón

Imatge del conjunt monumental d'Olèrdola. © Oriol Clavera

Imatge del conjunt monumental d'Olèrdola. © Oriol Clavera

16/07/2026

La Memòria 2025 dels parcs del Garraf i d'Olèrdola recull les principals actuacions desenvolupades durant l'any en matèria de conservació de la biodiversitat, prevenció d'incendis, manteniment del territori, educació ambiental i participació. La millora d'alguns indicadors ecològics després dels anys de sequera, l'aprovació del mapa de camins per a activitats organitzades i l'impuls de projectes d'adaptació al canvi climàtic figuren entre els aspectes més destacats.

L'any va estar marcat per les temperatures elevades i unes precipitacions que, en l'àmbit dels dos parcs, es van situar dins de la normalitat. Malgrat el risc elevat d'incendi forestal, només es van produir petits conats, en un context en què des dels parcs es destaca la coordinació entre el seu personal, les administracions i les entitats implicades en la prevenció i l'extinció d'incendis.

Millora d'alguns indicadors ecològics

La recuperació progressiva de la sequera es va reflectir en diversos seguiments de biodiversitat. Entre altres indicadors, es va observar una major abundància del molinet oblidat (Silene neglecta), una planta amenaçada característica del massís, i un augment de l'activitat dels micromamífers. En canvi, les precipitacions durant el període de nidificació van dificultar la reproducció d'espècies com l'àguila cuabarrada.

Durant el 2025 van continuar els estudis i seguiments sobre la flora amenaçada, els amfibis, els quiròpters, els micromamífers, els senglars, els rapinyaires i la fauna vinculada als ambients càrstics. També es va treballar en una proposta de seguiment del banyarriquer del roure i d'altres coleòpters que depenen de la fusta morta, uns organismes que tenen un paper important en el funcionament dels ecosistemes forestals.

En l'àmbit de l'adaptació al canvi climàtic, es van presentar les conclusions del projecte europeu Stonewallsforlife, centrat en la recuperació de la pedra seca com a element de resiliència del paisatge mediterrani. Paral·lelament, el projecte LIFE eCOadapt50 va avançar mitjançant un procés participatiu que va prioritzar dues línies de treball: la recuperació i la gestió sostenible de l'aigua a través d'infraestructures tradicionals i la conservació del paisatge en mosaic i dels espais oberts.

Manteniment del territori i dels equipaments

La gestió de la xarxa viària va continuar sent una de les línies prioritàries. Entre les actuacions executades sobresurten les obres de millora de la pista d'Olivella, a la Plana Novella, a més dels treballs habituals de manteniment de camins, infraestructures i senyalització. Aquestes actuacions faciliten la mobilitat dels serveis de gestió i emergències i contribueixen a garantir l'accés segur al territori.

A finals d'any, el Centre Experimental de les Arts de Vallgrassa va tancar temporalment per iniciar unes obres de renovació i adaptar l'equipament a la normativa de seguretat. El document de la Memòria també recull les intervencions efectuades en altres equipaments i serveis d'ús públic de tots dos parcs.

Educació ambiental i activitats per conèixer els parcs

A finals del 2025 es va redactar el nou Pla d'Educació Ambiental dels parcs del Garraf, d'Olèrdola i del Foix. El document estableix un marc compartit entre els tres espais naturals per reforçar la qualitat pedagògica de les activitats, millorar la coordinació amb els agents del territori i ampliar la difusió i l'impacte social de les iniciatives educatives.

Al llarg de l'any es van mantenir les Passejades guiades, els programes escolars, les activitats dels centres de documentació i les propostes culturals de Viu el parc. La Matinal al parc, celebrada al Conjunt monumental d'Olèrdola, i els cicles Poesia als parcs i Parcs en concert van tornar a vincular la descoberta dels espais naturals amb la cultura.

També es va desenvolupar el projecte d'aprenentatge servei "Reviure el Bosc", amb alumnat de l'Institut Joan Ramon Benaprès de Sitges. La iniciativa va combinar la recuperació d'estructures de pedra seca al forn de calç de Mas Maiol amb actuacions de gestió forestal, prevenció d'incendis i sensibilització sobre el patrimoni natural i cultural.

Els models de freqüentació situen l'afluència anual al voltant de les 300.000 visites al Parc del Garraf i prop de les 15.000 al Parc d'Olèrdola. Aquestes estimacions incorporen les dades dels equipaments, les activitats i els ecocomptadors disponibles.

Noves eines per ordenar l'ús públic i fomentar la participació

Un dels avenços en la gestió de l'ús públic va ser l'aprovació del Mapa autoritzat de camins per a activitats organitzades, conegut com a MACAO. El document, elaborat amb la participació de l'equip gestor, les entitats de la Comissió Consultiva i altres administracions, ha de facilitar la planificació d'activitats esportives i col·lectives i fer-les compatibles amb la conservació de l'espai natural.

Durant l'any també es van renovar els representants dels diferents sectors de la Comissió Consultiva i la seva normativa de funcionament. En l'àmbit del voluntariat, es va celebrar la darrera activitat del Cercle de Voluntaris als parcs mentre s'avançava en la futura constitució d'una taula d'entitats de voluntariat compartida pels parcs del Garraf, d'Olèrdola i del Foix.

Finalment, va continuar la coordinació amb la Generalitat de Catalunya per avançar en la futura declaració del Parc Natural del Garraf, d'Olèrdola i del Foix. En aquest marc, es van ampliar els treballs de coneixement sobre el medi abiòtic i l'àmbit marí, necessaris per aprofundir en la planificació i la protecció futura d'aquest conjunt d'espais naturals.

compartir

Font de la informació: Xarxa de Parcs Naturals

Categoria: Garraf, Olèrdola, Prevenció incendis, Memòries, Voluntariat ambiental, Turisme sostenible, Biodiversitat, Educació ambiental, Vallgrassa, Gestió forestal,

Cercador de notícies





butlletí gaudim

Subscriu-te als nostres butlletins

butlletí gaudim

Suggeriments, opinió i xarxes socials