caes

Sant Miquel del Fai Hi ha hagut dos despreniments lleus i un de greu

Sant Miquel del Fai atura l’activitat per executar obres de manteniment anual de la cinglera

10/12/2025

Entre el 15 de desembre de 2025 i el 15 de març de 2026, Sant Miquel del Fai està tancat per obres de manteniment a la cinglera. Aquest tancament es fa anualment per tal de mitigar els riscos de despreniment de pedres en el tram de recorregut obert al públic. En el darrer any, hi ha hagut dos incidents de despreniments lleus i un de greu. El cost de licitació d'aquestes obres és de 48.389,15 € i les executarà TALIO, empresa amb experiència contrastada en aquest tipus der treballs.

Dins del Pla anual de seguiment i control dels talussos de l’entorn de Sant Miquel del Fai per a la mitigació del risc de despreniments i caiguda de blocs, en el tram comprès entre el pas de la Foradada i el Salt del riu Tenes, s’han reportat dos incidents de despreniments de roques lleus i un de greu al talús comprès entre el sector del baluard i el Salt del Rossinyol. Van ser al març, setembre i octubre. La zona afectada resta protegida per tal d’evitar-ne l’accés.

Les obres per a la mitigació del risc de despreniments en els talussos del tram comprès entre el sector del baluard i el llac del Rossinyol tenen per objecte l’establiment de les condicions tècniques necessàries per dur a terme l’estabilització dels blocs i cornises amb indicis d’inestabilitat detectats en aquests sectors.

L'actuació de mitigació del risc consistirà en la retirada de tot el material inestable en el front del talús i l’execució de sistemes flexibles amb malla de cable d’acer i malla de triple torsió reforçada amb cable i passadors, així com la instal·lació puntual de passadors de petits blocs, si s’escau.

Aquestes actuacions de sanejat i purga de blocs inestables i l’ús de mesures actives són d’obres permanents d’estabilització per incrementar el factor de seguretat de les masses rocoses i minimitzar el risc de despreniments.

Gestió per a la minimització del risc

L’any 2023, l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya, per encàrrec de la Diputació de Barcelona, va redactar el Pla de gestió del risc geològic (PGRG) com a document estratègic i de planificació per a la mitigació del risc geològic de l’àmbit de Sant Miquel del Fai.

La gestió del risc, és una tasca de continuïtat que inclou quatre etapes cícliques –estudi, projecte, obra, operació– que permeten minimitzar el risc fins a nivells residuals acotats i controlats. Aquesta gestió està integrada en la pròpia gestió de l’espai i les activitats que s’hi desenvolupen.

La Diputació de Barcelona compta amb procediments de revisió diària i protocols que determinen com actuar, en funció de l’estat dels cingles i de la climatologia, per preservar la seguretat de tothom en tot moment.

A finals de 2024, juntament amb l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya, es van instal·lar sensors per monitoritzar les cingleres i poder controlar de forma automàtica i contínua en el temps possibles moviments de masses rocoses de gran magnitud del paratge natural, amb l'objectiu d'adoptar mesures preventives en cas que fos necessari. L’actuació es va completar després que el 9 de març de 2024 es produís un despreniment d’un metre cúbic de pedres que va obligar a tancar el recinte fins a poder executar el sanejat.

A banda dels despreniments dins del recinte, també n’hi ha hagut dos d'importants a la carretera d’accés durant aquest 2025, despreniments que van tallar-ne l’accés en dies que no estava obert el recinte. Un va ser el 14 de març i l’altre el 6 de novembre.

compartir

Font de la informació: Xarxa de Parcs Naturals

Categoria: ODS, Sant Miquel del Fai, Inversions i obres,

Cercador de notícies




butlletí gaudim

Subscriu-te als nostres butlletins

Rep els nostres butlletins de Parcs, subscriu-te a l'agenda i a l'Informatiu

butlletí gaudim

Suggeriments, opinió i xarxes socials

Envia'ns els teus suggeriments, opina i visita les nostres xarxes socials