Montesquiu | Altres La iniciativa protagonitza 'Boscos de pastura', una nova 'Història BCN Smart Rural'

La Diputació de Barcelona promou la restauració d'antigues pastures abandonades per reduir el risc d'incendis al Berguedà, el Moianès i Osona

20/06/2022

L’estratègia BCN Smart Rural de la Diputació de Barcelona ha decidit fer un pas més en la protecció de boscos del territori amb la recuperació d’antigues pastures en Zones d’Actuació Prioritària (ZAP). S’han fet treballs en catorze finques del Berguedà, el Moianès i Osona.

Les actuacions han consistit a fer adevesaments, aclarides, recuperacions de pastures, esporga d’arbres seleccionats i desbrossada d’arbustos i matolls. Aquestes tasques s’han realitzat seguint criteris de gestió forestal sostenible, conservació del paisatge i millora de la biodiversitat.

La demarcació de Barcelona té 514.053 hectàrees de boscos, una xifra que representa el 66,8 % del total del territori. Aquesta superfície és cada cop més gran, a causa de l’abandonament de camps de conreu, que són substituïts per masses arbrades i matolls descontrolats. Aquesta situació, unida a l’escalfament global, provoquen que la preocupació augmenti any rere any.

Restablir un paisatge de mosaic agroforestal ric en biodiversitat és una de les actuacions clau de BCN Smart Rural, l'estratègia de la Diputació de Barcelona per transformar el sistema agroalimentari de la demarcació. Cofinançada per la Unió Europea a través del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), aquesta iniciativa prioritza la reintroducció de ramats al bosc amb el doble objectiu de reduir el risc de patir grans incendis forestals i valoritzar la carn dels animals criats en llibertat.

'Boscos de pastura', el nou curtmetratge de les 'Històries de BCN Smart Rural'

La restauració d’antigues pastures abandonades des de fa dècades és l’eix del curtmetratge "Boscos de pastura". Forma part de la sèrie "Històries de BCN Smart Rural", protagonitzada per les persones que ens mostren el camí cap a un sistema agroalimentari més segur, saludable i sostenibles a les comarques barcelonines.

"Boscos de pastura" compta amb la participació d’Asier Larrañaga, sotsinspector del Grup d’Actuacions Forestals (GRAF) dels Bombers de la Generalitat; Mercè Oms, ramadera de La Casanova; i Melcior Montaner, propietari forestal de la finca Viladevall de Sora, municipi del Parc del Castell de Montesquiu, a Osona.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de desenvolupament sostenible (ODS) número 13 "Acció climàtica" i número 15 "Vida d'ecosistemes terrestres". Els disset ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre del 2015 i formen part de l’Agenda global per al 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

Font de la informació: Gabinet de premsa de la Diputació de Barcelona

Categoria: Paisatge, fauna, Recerca i seguiment, Gestió del medi, Divulgació, Vídeos, Webs, Montesquiu, Altres, Biodiversitat, Diputació de Barcelona, ODS, Notícies d'arreu, Vídeos,