Collserola Important intervenció a un patrimoni del segle XIX

Finalitza l'arranjament integral de la balustrada de la masia de Can Coll

18/05/2015

S'ha portat a terme una important i laboriosa intervenció en els trams més degradats de la balustrada que delimita els espais agrícoles i el perímetre de la façana nord de la masia. Una necessària intervenció en un equipament que atén un gran nombre de centres escolars durant la setmana i un elevat nombre de visitants els diumenges.

L'actuació s'ha portat a terme durant els mesos de febrer, març i abril. Concretament, s'han desmuntat les peces que estaven altament degradades perquè havien perdut material  -i que, per tant, es movien-, per unes de noves. Per altra banda, les peces que es trobaven en bon estat s'han lligat per fixar-les entre elles. Finalment, una part de la balustrada estava desplomada i, en aquest cas, s'han col·locat unes barnilles corrugades a l'interior per lligar-la sencera i que fos solidària.

Una altra actuació important ha estat la retirada de l'heura que pujava per la part posterior del mur i que l'empenyia, tant el dels horts com el de la façana nord.

Amb aquests treballs, l'estructura de la balustrada ha quedat sòlidament fixada i s'ha eliminat el risc de trencament i/o caiguda. Queden pendents els treballs de revestiment del mur i l' eliminació de la vegetació existent que el van degradant.

L'any 2013, es va realitzar la restauració de la part de la balustrada situada a l'històric jardí de la masia. Amb l'actuació desenvolupada aquest 2015 finalitza pràcticament la restauració de tota la balustrada de l'equipament, a excepció de la zona en semicercle situada a l'esplanada que, atesa l'existència d'una gran alzina i dels arbustos del voltant, dificulten el seu arranjament. Per tal de no afectar l'activitat del centre, aquesta última actuació es realitzarà fora del calendari escolar.

La balustrada en què s'ha actuat data del s. XIX. La masia de Can Coll és un dels edificis històrics més emblemàtics del parc. Situat al municipi de Cerdanyola del Vallès, acull el Centre d'Educació Ambiental del parc. Té els seus orígens al final del s. XV i mostra elements arquitectònics molt ben conservats dels segles XVII i XIX. La finca va ser adquirida, l'any 1987, per l'Àrea Metropolitana de Barcelona i l'edifici es va restaurar i consolidar entre els anys 1991 i 1993. Des del 1992, acull el Centre d'Educació Ambiental del parc i el Centre de Documentació i Recursos Educatius. Durant l'any, hi passen més de 20.000 persones, entre grups escolars i visitants.

Font de la informació: Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola (CPNSC)

Categoria: Collserola, general,

Tags: restauració, balustrada,