Foix | Diputació de Barcelona | Xarxa de Parcs Naturals Facilitarà la gestió econòmica

El Parc del Foix passa a ser de gestió directa amb la dissolució del Consorci que formava la Diputació amb Santa Margarida i els Monjos, Castellet i la Gornal i Abertis

04/05/2023

El ple de la Diputació de Barcelona del 27 d’abril va aprovar per unanimitat la dissolució i extinció del Consorci del Parc del Foix, creat el 1996, per passar a gestionar el Parc de forma directa des de la Gerència de Serveis d’Espais Naturals, que ja en fa la gestió administrativa. Al març havien fet la mateixa aprovació els plens municipals de Santa Margarida i els Monjos i Castellet i la Gornal. Aquesta decisió s’ha pres per facilitar la gestió econòmica, ja que el 100% del pressupost del Consorci l’aporta la Diputació de Barcelona.

El Consorci es trobava integrat per la Diputació de Barcelona, l’Ajuntament de Castellet i la Gornal, l’Ajuntament de Santa Margarida i els Monjos i la Fundació Abertis. L’acord també suposa la cessió global d’actius i passius a la Diputació de Barcelona i la subrogació de la Corporació en els drets i obligacions del Consorci, tot assumint el seu personal i béns.

Aquest canvi en el sistema de gestió facilitarà molt la gestió econòmica del Parc, ja que les condicions per a la gestió d’un consorci s’havien anat complicant normativament els darrers anys. Els ajuntaments del Parc veuen amb interès aquest canvi que facilita la gestió de l’espai protegit, i hi seguiran participant a través d’una Junta Rectora. La Fundació Abertis queda fora dels òrgans consultius del Parc.

Creat el 1996

El Parc del Foix és un espai natural protegit que forma part de la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona, amb l’objectiu de preservar els recursos naturals i l’equilibri ecològic fent-lo compatible amb l’ús públic de tots els ciutadans. El Pla especial del Parc del Foix aprovat definitivament mitjançant Acord de la Comissió Territorial d’Urbanisme de Barcelona en sessió de 12 de maig de 2011 (publicat per Edicte de 20 d’abril de 2012 en el DOGC núm. 6117 de 27 d’abril de 2012), té per objecte l’establiment d’un règim de protecció i millora del medi físic i rural del paisatge, en col·laboració amb les administracions públiques competents, la propietat i els altres usuaris del territori, per tal d’aconseguir la conservació dels valors del Parc d’una manera compatible amb l’aprofitament ordenat dels seus recursos i l’activitat dels seus habitants.

El Consorci del Parc del Foix era fins ara l’ens gestor del Parc amb l’encàrrec de vetllar pel compliment de les seves disposicions normatives i pel desenvolupament dels seus recursos naturals. Es va constituir formalment el 18 d’octubre de 1996, sota la denominació de Consorci de l’espai protegit de l’embassament del Foix, per part de la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Castellet i la Gornal. Els seus primers Estatuts van ser aprovats el 31 de maig de 1995 i publicats al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona (BOPB) de 25 de juliol de 1996.

Fruit de la necessitat, en un primer moment, de canviar la denominació del Consorci de l’espai protegit de l’embassament del Foix per la de Consorci del Parc del Foix, així com també de formalitzar les incorporacions a aquest de l’Ajuntament de Santa Margarida i els Monjos i de la Fundació Abertis, es van dur a terme dues modificacions estatutàries aprovades per acords del seu Consell Coordinador de dates 18 de gener de 2001 i 9 de novembre de 2010 i publicats als respectius BOPB de dates 20 de juny de 2001 i 6 de juny de 2011. Posteriorment, es van adaptar els Estatuts del Consorci a les exigències de la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local (LRSAL), el 2015.

Categoria: Foix, Diputació de Barcelona, Xarxa de Parcs Naturals, ODS,