Garraf Promou la recuperació de construccions de pedra seca per fer front al canvi climàtic

El Parc del Garraf presenta el projecte Stonewallsforlife als ajuntaments i entitats del territori per buscar complicitats

Marges de pedra seca i vinyes de Monombre, al Parc<br />del Garraf. Autor: Carles Lluch

Marges de pedra seca i vinyes de Monombre, al Parc
del Garraf. Autor: Carles Lluch

El Parc del Garraf ha organitzat dues jornades de treball en el marc del projecte europeu Stonewallsforlife, una amb els ajuntaments de l’àmbit del Parc del Garraf i del Parc d'Olèrdola (26 de gener) i una altra amb agents del territori (23 de febrer) per buscar complicitats i convidar a participar-hi. L'objectiu del projecte és la utilització dels murs de pedra seca com una eina d'adaptació al canvi climàtic amb diferents finalitats.

El projecte Stonewallsforlife té l'objectiu de posar en valor els murs de pedra seca com a eina d’adaptació al canvi climàtic amb múltiples propòsits. Recuperant i reparant els murs de pedra seca i assegurar-ne el seu manteniment a llarg termini, es pretén protegir el territori i els seus habitants contra els efectes dels fenòmens extrems. Per tant, els murs de pedra seca són rellevants des del punt de vista ambiental ja que poden millorar eficaçment la resistència del territori al canvi climàtic.

Aquest projecte, promogut pel Parc Nacional de les Cinque Terre (Itàlia), posa en relleu el valor social i cultural dels murs de pedra seca i dona suport a la seva restauració reunint constructors experimentats, voluntaris i col·lectius de desocupats o desfavorits, amb migrants i persones desocupades, amb la qual cosa facilita la seva inclusió social i laboral.

Recerca de complicitats

​​​​A les presentacions de la segona jornada (vídeo) hi van prendre part Josep Tarin, diputat delegat de Mobilitat, Espais Naturals i Prevenció d’Incendis Forestals; Juana Barber, cap de l’Oficina Tècnica de Parcs Naturals i coordinadora del projecte a la Diputació de Barcelona, i Xavier Roget, de la Gerència de Serveis d’Espais Naturals.

Emanuele Raso, director principal del projecte Stonewallsforlife, va parlar de les característiques generals del Parc Nacional de les Cinque Terre i, més específicament, del projecte europeu, que compta com a soci internacional amb l’​Àrea d’Infraestructures i Espais Naturals de la Diputació de Barcelona.

Presentació als agents del territori

Davant d’unes quaranta persones, el director del Parc del Garraf, Santiago Llacuna, va explicar els objectius del projecte i les accions que hi ha previst fer. Abraham Guillén i Montserrat Traver, antropòlegs i biòlegs de l’Institut d'Estudis Penedesencs (IEP), van descriure els treballs d’investigació que han fet sobre la pedra seca a la finca de Can Grau, a Olivella, una de les zones de replicabilitat del projecte.

Tres entitats singulars van explicar les seves actuacions. Ramon Artigas, vocal de catalogació de l’Associació per la pedra seca i l’arquitectura tradicional (APSAT), va explicar la catalogació d’estructures de pedra seca i el projecte Wikipedra mentre que Carles Lluch i Xavier Ribas (Casa rural la Caseta) van incidir en la documentació d’estructures i l’aprofitament d’aigua així com en l’enoturisme. Finalment, Lluís Barnés, coordinador gerent de Brins d’Oportunitats (Càritas) va parlar de les oportunitats per a la formació ocupacional i la inclusió per tancar el cercle dels beneficis que pot aportar el projecte al Parc del Garraf.

*El projecte Stonewallsforlife ha rebut finançament del programa LIFE de la Unió Europea (LIFE 18 CCA/IT/001.145).

Font de la informació: Xarxa de Parcs Naturals

Categoria: Relleu, Paisatge, Cobertes del sòl, Gestió del medi, Garraf, Biodiversitat,