Garraf El Parc ja té a punt les basses i revisa les torres de guaita

La Generalitat promou treballs de prevenció d'incendis a Plana Novella, a Olivella, al Parc del Garraf

16/05/2023

El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat ha fet treballs forestals a proposta dels Bombers de la Generalitat a la Plana Novella, a Olivella (Parc del Garraf), per rebaixar la càrrega de combustible i crear una zona segura en cas d’un possible incendi forestal. A banda, el Parc del Garraf ja té a punt les basses anti-incendis (amb aigua cedida per l’Ajuntament d’Olivella) i està acabant de revisar les torres de guaita abans de l’inici, el 21 de juny, de la campanya del Pla d'Informació i Vigilància contra Incendis Forestals (PVI) de la Diputació de Barcelona.

Els treballs a Plana Novella s’han fet de manera col·laborativa amb l’Agrupació de Defensa Forestal del Penedès-Garraf, l’Ajuntament d’Olivella, el Parc del Garraf i la propietat dels terrenys. Els treballs, en una superfície agrícola d’unes 4 hectàrees del monestir budista, consisteixen en la tallada, el desbrossament i la trituració de les restes a la mateixa àrea. És una zona afectada sovint per incendis forestals, com el de 1994. Els últims incendis amb afectació notable van ser el juny de l’any passat i van afectar el municipi d’Olivella i el de Sant Pere de Ribes, amb 161 i 23 hectàrees, respectivament.

Aquesta actuació s’emmarca dins d’un Perímetre de Protecció Prioritària (PPP), que són zones amb un gran risc d’incendi forestal i continuïtat de la massa forestal en què hi pot haver grans incendis forestals. Actualment, a Catalunya hi ha 34 PPP delimitats que ocupen una superfície d’1.154.281 hectàrees. La Direcció General d’Ecosistemes Forestals i Gestió del Medi elabora per a cada PPP un Projecte d’infraestructures estratègiques de prevenció d’incendis forestals que té per objectiu dotar cada espai de la infraestructura necessària que permeti disminuir el nombre d’incendis i compartimentar el territori per reduir la probabilitat que un foc esdevingui un incendi forestal de grans dimensions.

Treballs forestals a Plana Novella

Els treballs els ha fet el Grup Especial de Prevenció d’Incendis Forestals (GEPIF) del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural amb la col·laboració de l’ADF Penedès-Garraf i l’Equip de Prevenció Activa Forestal (EPAF) dels Bombers de la Generalitat del Departament d’Interior. Les actuacions d’eliminació de combustible es van iniciar el 25 d’abril i es preveu que s’allarguin fins a mitjan maig.

El municipi d’Olivella inclou diverses urbanitzacions en contacte directe amb la trama forestal. L’Ajuntament d’Olivella està executant actuacions per reduir la vulnerabilitat d’aquestes urbanitzacions i, concretament, fa el manteniment de la franja de protecció perimetral de 25 metres d’amplada a la Plana Novella. L’actuació ara promoguda per la Generalitat amplia de manera molt notable aquests 25 metres per donar més seguretat en cas d’incendi forestal.

Font de la informació: Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya

Categoria: Paisatge, hàbitats, Gestió del medi, Garraf, Prevenció incendis, Biodiversitat, Educació ambiental, ODS,