Garraf Per garantir la integritat del monument i la seguretat de les persones que el visiten

Nous treballs de manteniment del conjunt monumental del castell Vell d’Olivella, al Parc del Garraf

19/02/2024

El Servei de Patrimoni Arquitectònic Local de la Diputació de Barcelona ha dut a terme durant el mes de desembre de 2023 treballs de conservació preventiva i de manteniment del conjunt monumental del castell Vell d’Olivella, al Parc del Garraf, amb el doble objectiu de garantir la integritat del monument i la seguretat de les persones que el visiten. Les obres les ha dirigides el mateix Servei i han tingut un cost de 24.994,90 €.

El conjunt, que és propietat de la Diputació de Barcelona i té la condició de Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN), està situat molt a prop del límit septentrional del terme municipal d’Olivella, a l’extrem nord-occidental del Parc del Garraf i a uns 300 metres sobre el nivell del mar. Es tracta d’un punt de gran control visual des del qual es divisa bona part del massís del Garraf i el castell d’Olèrdola.

Castell Vell d’Olivella

El conjunt monumental del castell Vell d’Olivella ha estat objecte els darrers anys de successives campanyes d’excavació arqueològica, algunes d’elles a través de la modalitat de camps de treball adreçats a joves, que han permès aprofundir, d’una banda, en el coneixement de les preexistències històriques localitzades a l’interior del castell i, de l’altra, en la identificació de les dinàmiques constructives i les etapes d’evolució històrica de l’església castral de Sant Pere.

A més a més de la recerca arqueològica, que ha de continuar, s’han efectuat també treballs de manteniment i consolidació puntuals, tasques regulars de neteja i desbrossada vegetal, controls de deformació estructural i estudis històrics, entre d’altres. Paral·lelament, l’any 2015 es va redactar un Pla Director amb l’objectiu d’establir una metodologia d’intervenció, identificar les actuacions que eren prioritàries i quantificar les inversions necessàries per recuperar, consolidar i adequar el monument a la visita pública.

La intervenció actual ha estat motivada per la necessitat d’efectuar treballs de conservació preventiva i de manteniment tant a les restes del castell com a l’església de Sant Pere. L’actuació, que s’ha executat amb el preceptiu control arqueològic, ha consistit en la neteja de les estructures de l’interior i de l’entorn immediat del conjunt monumental, en la revisió i modificació parcial dels rebliments temporals disposats arran de les anteriors intervencions arqueològiques i en la consolidació puntual d’acord amb les directrius establertes en el Pla Director dels desperfectes estructurals ocasionats per accions vandàliques o per causes mediambientals.

També s’han fet treballs d’adequació dels graons de l’escala que permet l’accés a l’interior de la fortificació, i tasques de manteniment i reparació de les baranes de la torre del molí. Per últim, s’ha procedit a la desbrossada vegetal de l’interior del recinte del castell i de l’església per tal d’evitar la degradació de les estructures.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 8 "Treball digne i creixement econòmic" i número 11 "Ciutats i comunitats sostenibles". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

Font de la informació: Servei de Patrimoni Arquitectònic Local

Categoria: Garraf, ODS,