Guilleries-Savassona S'hi ha fet treballs per valor de 4.594,61 euros

L'Espai Natural de les Guilleries-Savassona recupera i millora dues basses per a la fauna

$urlFileEntry

Detall d'una de les basses. Autor: XPN

01/04/2021

A Tavèrnoles, l'Espai Natural de les Guilleries-Savassona ha executat treballs de recuperació i millora de dues basses amb l'objectiu d'augmentar la disponibilitat d'aigua i els refugis per a la fauna. Les basses s’han buidat de sediments i restes vegetals i s’han impermeabilitzat. Una d’elles s’ha tancat per evitar el trepig de les vaques i s’hi ha construït un abeurador natural connectat a la bassa.

La creació i millora de punts d’aigua per a la fauna és un eix bàsic de la planificació dels espais que constitueixen la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona per millorar els hàbitats d’aquests espais i per incidir positivament en la prevenció d’incendis. En aquesta línia, s'han realitzat actuacions de millora a dues basses situades a la finca forestal de Sant Feliuet de Savassona, al municipi de Tavèrnoles.

Els treballs han consistit a realitzar el buidat de sediments i restes vegetals acumulades a les basses per tal de recuperar-ne el volum original, assegurar la impermeabilització amb les argiles retirades del fons de les basses i tancar-les, una d’elles, amb una tanca de fusta i malla ramadera per evitar el trepig de les vaques de pastura quan accedeixin a beure aigua. Per a aquesta funció, s’ha construït un abeurador natural connectat a la bassa fet a partir d’un tronc de castanyer mort de gran diàmetre. Les obres, valorades en 4.594,61 euros, han estat executades per l’empresa TAC Osona i Excavacions Carrera.

Fonts i basses, hàbitats per a amfibis, invertebrats i rèptils aquàtics

Les fonts, basses i petits aiguamolls són l’hàbitat per a molts invertebrats aquàtics i amfibis com els tritons, la reineta, el tòtil, els gripaus i la granota verda; rèptils aquàtics com les tortugues d’estany i de rierol i les serps d’aigua i de collaret. També acullen molts ocells aquàtics, com l’ànec collverd, la polla d’aigua o el cabusset, i mamífers com la rata d’aigua i el ratpenat d’aigua.

El rebliment i la destrucció de basses, la canalització i el soterrament de rieres i torrents i la sobreexplotació de pous han portat a la desaparició de molts punts d’aigua per a la fauna aquàtica. La restauració, creació i promoció d’aquest tipus d’ambients en l’àmbit municipal, sobretot en l’espai periurbà o en els grans parcs, pot ser molt interessant per a la conservació de la biodiversitat a curt i llarg termini.

Font de la informació: Xarxa de Parcs Naturals

Categoria: Hidrologia, flora, fauna, hàbitats, Gestió del medi, Guilleries-Savassona, Biodiversitat, ODS,