Guilleries-Savassona És la 7a edició d'uns ajuts que volen enfortir les vocacions investigadores entre els joves

La Càtedra de l'Aigua, Natura i Benestar premia treballs de recerca de batxillerat sobre la qualitat de les aigües de les fonts de les Guilleries

12/05/2023

Bernat Porta Rojas, de l’Institut Anton Busquets i Punset de Sant Hilari Sacalm, i Irma Masnou Colón, de l’Institut Montsoriu d’Arbúcies, són els dos estudiants premiats en la 7a edició dels Ajuts per a la realització de treballs de recerca d'estudiants de batxillerat sobre les Guilleries que convoca la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar. Els ajuts consisteixen en un acompanyament tutoritzat per part de personal docent i investigador universitari i una dotació econòmica d'un total de quatre-cents euros per a les despeses que la investigació pugui generar.

Als VII Ajuts de de la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar a estudiants de batxillerat per a la realització de treballs de recerca, 2023 es podien presentar tots els estudiants de batxillerat de qualsevol centre de Catalunya amb una temàtica de les Guilleries, preferiblement sobre temes d’aigua.

D’entre tots els projectes presentats, s’han premiat els projectes de Bernat Porta Rojas i d’Irma Masnou Colón, estudiants de batxillerat de centres de les comarques de la Selva i d’Osona respectivament, ambdós amb propostes centrades en l’estudi de la qualitat de les aigües de les fonts de l’àmbit de les Guilleries, ja sigui per al seu consum o per al regadiu.

El treball de Bernat Porta, de l’Institut Anton Busquets i Punset de Sant Hilari Sacalm, abordarà la qualitat fisicoquímica i bacteriològica d’algunes fonts del municipi i la compararà amb estudis previs per poder valorar la situació actual en el context de canvi climàtic. El seu treball serà tutoritzat per la professora del centre Cèlia Casellas Masgrau a més de comptar amb l’assessorament científic de la Dra. Anna Menció Domingo, investigadora i professora del Departament de Ciències Ambientals de la Facultat de Ciències de la Universitat de Girona.

Per la seva banda, Irma Masnou, de l’Institut Montsoriu d’Arbúcies, estudiarà com influeix la qualitat fisicoquímica de diferents aigües de Sant Hilari Sacalm en el creixement de diferents cultius vegetals quan són utilitzades com a aigua de reg. La professora Sílvia Carbó Martí serà la seva tutora del centre i, pel que fa a la universitat, serà la Dra. Diana Elisa Jiménez de Santiago, del Centre Tecnològic BETA de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya.

A més de l'assessorament del personal de les universitats, els estudiants podran disposar d’equipament i fer ús de les instal·lacions de recerca dels centres universitaris. Els ajuts comporten una dotació econòmica de 100 euros per al centre d’educació secundària i de 300 euros per a l’alumne/a autor/a del treball per a aquelles despeses relacionades amb el projecte de recerca.

Potenciar vocacions científiques i investigadores

La Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar, impulsada per l’Ajuntament de Sant Hilari Sacalm, dirigida per la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya i la Universitat de Girona i que compta amb la col·laboració de l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona, té l’objectiu de generar, difondre i transferir coneixement sobre el patrimoni natural de les Guilleries, i se centra en el patrimoni natural relacionat amb l’aigua, el territori i la biodiversitat.

Amb iniciatives com aquests Ajuts, vol promoure la recerca científica i ajudar a despertar i potenciar vocacions científiques també entre els joves perquè puguin, a més, desenvolupar els seus projectes en un entorn proper.

Convocats per primera vegada l’any 2017, fins al moment deu noies i quatre nois de diferents centres educatius s’han beneficiat d’aquests Ajuts per a la realització de treballs de recerca d'estudiants de batxillerat sobre les Guilleries.

També, anualment, la Càtedra de l'Aigua. Natura i Benestar convoca el Premi de Recerca Guilleries. Amb ja quatre edicions, està dotat amb 5.000 euros i compta amb la col·laboració de l'Espai Natural de les Guilleries-Savassona.

Els estudis guanyadors s'editen en la col·lecció "Guilleries, Aigua i Territori" de la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar i Eumo Editorial i, fins al moment, s'han publicat els volums corresponents a les dues primeres edicions, que es poden descarregar des de l'apartat de publicacions de la web de la Càtedra.​​​​​​​

Font de la informació: Càtedra de l'Aigua, Natura i Benestar

Categoria: Educació ambiental, Hidrologia, hàbitats, Planificació i avaluació, Recerca i seguiment, Divulgació, Publicacions, Guilleries-Savassona, Biodiversitat, Educació ambiental, ODS, Llibres, revistes i CD, Educació ambiental,