Xarxa de Parcs Naturals Amb l'objectiu de fer un pla integral de gestió agrosilvopastoral

La Comissió Europea finança el programa Life Montserrat amb més d'un milió i mig d'euros

20/05/2014

El programa Life Montserrat, promogut per la Diputació de Barcelona conjuntament amb l'Associació Propietaris Forestals Entorns de Montserrat, Fundació Catalunya-la Pedrera Fundació Especial, la Generalitat de Catalunya i el Patronat de la Muntanya de Montserrat, ha rebut el finançament de la Comissió Europea a través del fons de medi ambient Life +.  En total, el projecte ha estat subvencionat amb 1.763.000 euros.

El projecte té com a finalitat desenvolupar mesures basades en l'ecosistema per a reforçar la resilència i estabilitat dels boscos davant els incendis amb la finalitat de millorar la prevenció d'incendis naturals a la serra de Montserrat. Així mateix contribuirà a la conservació i millora de la biodiversitat de la zona.

LIFE+ és l'instrument financer europeu de medi ambient i compta amb un pressupost total de 2.100 milions d'euros per als anys 2007-2013. Enguany han finançat 68 projectes espanyols amb un total de 116,1 milions d'euros invertits.

LIFE Montserrat té com a objectiu la prevenció d'incendis forestals, augmentant la capacitat de resilència i estabilitat dels boscos mitjançant la creació d'àrees estratègiques que impedeixin la propagació, facilitin l'extinció i disminueixin la intensitat i l'extensió i el risc de grans incendis forestals a la muntanya de Montserrat i el seu entorn. En ecologia i enginyeria la resilència  és la capacitat de les comunitats per suportar, adaptar-se i recuperar-se davant pertorbacions ambientals. És la suma de resistència i facilitat de recuperació.

El projecte compta amb un pressupost de 3.932.154 euros, dels quals 1.763.000 són la contribució de la Unió Europea. El programa té una durada de quatre anys, entre juliol de 2014 i juliol de 2018. La Diputació de Barcelona, com a coordinadora del projecte, té previst destinar-hi un total de 512.013 euros mentre que la resta de socis hi aportaran 1.286.812 euros.

L'àmbit geogràfic del projecte comprèn una superfície aproximada de 42.500 hectàrees predominantment forestals (64%) al voltant de la muntanya de Montserrat. Inclou els municipis del Bruc, Castellbell i el Vilar, Castellgalí, Collbató, Esparreguera, Marganell, Monistrol de Montserrat, Olesa de Montserrat, Rellinars, Sant Salvador de Guardiola, Sant Vicenç de Castellet, Ullastrell, Vacarisses, Viladecavalls, Castellfollit del Boix i Rajadell.

Una part important de l'àmbit del projecte està inclosa en la Xarxa Natura 2000 i és una zona que ha patit grans incendis forestals a causa de l'acumulació de càrrega de combustible, el canvi climàtic i la desaparició dels cultius o altres usos forestals tradicionals.

D'altra banda, LIFE Montserrat també pretén contribuir a la conservació i millora de la biodiversitat amb hàbitats i espècies d'alt valor de conservació incloses en les Directives Aus i Hàbitats. En particular, es busca contribuir a la conservació de 16 espècies amenaçades i millorar l'hàbitat de 121 espècies protegides per la legislació internacional, nacional o regional.

Per assolir aquests objectius, el projecte posarà en pràctica, avaluarà i farà difusió d'un Pla integrat de gestió silvopastoral que inclourà un pla de maneig de pastoreig i un pla de restauració forestal que abasta unes 3.000 ha com a instruments que fomenten la multifuncionalitat i els serveis de l'ecosistema.

Entre les accions principals hi ha treballs forestals, la potenciació de la ja existent associació de propietaris forestals Entorns de Montserrat (fins a 160 socis), la creació d'una nova associació de ramaders, així com la formalització de contractes de custòdia, i la posada en marxa de ramats de vacum (fins a 300 caps de bestiar) per a gestió forestal i monitoratge.

Font de la informació: Àrea de Territori i Sostenibilitat

Categoria: Xarxa de Parcs Naturals, Prevenció incendis, general,