Diputació de Barcelona | Altres Amb la implicació de Biblioteques i Medi ambient de la Diputació

La Diputació de Barcelona participa en el projecte de ciència ciutadana 'Llegim el riu', a l'entorn del Llobregat

20/10/2021

Aquest octubre i novembre comencen les sortides de camp del projecte 'Llegim el riu', una iniciativa de ciència ciutadana (recerca participativa) a l’entorn del riu Llobregat i dels seus afluents principals, Anoia i Cardener, per afavorir-ne el coneixement i la col·laboració de la ciutadania en la seva protecció. Impulsat i coordinat per la Gerència de Serveis de Biblioteques i la Gerència de Serveis de Medi ambient de la Diputació de Barcelona, complementa el ja existent RiuNet i compta amb la participació de quinze municipis de l’àrea d’influència del riu Llobregat.

El projecte es va iniciar el 13 de juliol amb una sessió formativa en línia dels tàndems locals d’aquestes quinze localitats (formats per una persona tècnica de Medi ambient i una altra de Biblioteques). Aquestes parelles seran les que organitzaran els grups locals de voluntariat que participaran en les sortides de camp, previstes entre els mesos d’octubre i novembre.

Durant el primer trimestre del 2022, previsiblement es presentaran els resultats obtinguts i es faran propostes d’acció per ser incorporades en les polítiques públiques de gestió i conservació del patrimoni fluvial d’aquests entorns. El procés científic estarà tutelat i dirigit pel Grup de recerca (FEHMlab) del Departament de Biologia Evolutiva, Ecologia i Ciències Ambientals de la Universitat de Barcelona. En aquesta iniciativa, també hi col·labora l’Associació Hàbitats, una entitat ambiental que impulsa el Projecte Rius, per tal de coordinar totes les propostes que actualment hi ha al territori.

Projecte transversal

"Llegim el riu" neix del plantejament de dues realitats: d’una banda, els sistemes aquàtics continentals són espais de gran valor ecològic i social que cal preservar; i, de l’altra, els projectes de ciència ciutadana són una oportunitat per conscienciar activament la ciutadania. Així doncs, la iniciativa vol complementar el projecte existent RiuNet impulsant espais d’innovació social creats a les biblioteques mitjançant comunitats de persones usuàries que treballen el mateix repte social vinculat a l’estat hidrològic i ecològic d’un riu.

"Llegim el riu" és un projecte de recerca de ciència ciutadana centrat en el coneixement de la qualitat de l’aigua de diferents municipis de l’àrea d’influència del riu Llobregat i els seus afluents que ha de permetre la generació de noves dades, la recerca i la interpretació de la informació. Amb els resultats d’aquest procés científic ciutadà es cocrearan amb la ciutadania recomanacions de polítiques públiques de gestió i conservació del patrimoni fluvial.

Font de la informació: Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona

Categoria: Educació ambiental, Hidrologia, hàbitats, Recerca i seguiment, Divulgació, Diputació de Barcelona, Altres, Biodiversitat, Educació ambiental, ODS, Notícies d'arreu,