Litoral El Parc, els Voluntaris i ADF La Conreria n'han fet la neteja prèvia

Recuperen un tram de muralla a les excavacions del castell de Sant Miquel, en l’àmbit del Parc de la Serralada Litoral

30/01/2024

Els treballs que s’estan fent al castell medieval de Sant Miquel, entre Vallromanes i Montornès del Vallès, en l’àmbit del Parc de la Serralada Litoral, s’han centrat en la capella moderna, que s’utilitzava amb el castell ja abandonat, i en la recuperació d’un tram de la muralla jussana. Les excavacions van començar el desembre  de 2023 i finalitzaran aquest gener. Està previst que durant aquest 2024 es dugui a terme una altra campanya a l'entorn del monument.

El castell és una fortificació medieval a 436 m situada al punt més elevat de tots dos municipis. La primera notícia que se’n té és de 1109, tot i que la construcció és, possiblement, anterior. Fou propietat comtal fins que el 1342 fou venut als Montornès, senyors de la torre Tavernera. Era una edificació de grans dimensions amb muralles que en alguns punts aprofitaven les parets de roca natural.

Construït durant el segle XI i en ple funcionament fins al segle XV, està protegit com a Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN), la màxima categoria existent en elements arqueològics i patrimonials. Va esdevenir el centre de l’autoritat política no només de Montornès i Vallromanes, sinó també a l’altre vessant de la Serralada Litoral, ara a la comarca del Maresme.

L’equip de professionals va començar al desembre de 2024 a treballar en el desenrunament i la documentació de la capella de Sant Miquel i la zona que l’envolta. Les feines també inclouen la recuperació d’un tram de la muralla jussana que delimitava la fortificació quan va estar en funcionament. Segons les previsions, aquesta intervenció finalitzarà aquest gener i servirà per recaptar dades per aprofundir en el coneixement de l’evolució constructiva i poblacional del castell.

Per facilitar les actuals feines, guardes forestals del Parc de la Serralada Litoral, el Cercle de Voluntaris dels Parcs Naturals i voluntaris/àries de l’ADF La Conreria han adequat i netejat l’entorn on s’han focalitzat les actuacions de l’actual campanya, uns treballs que han millorat la visibilitat del monument des de gran part de Montornès. Les excavacions es dinamitzen des de tots dos ajuntaments i tenen una subvenció anual de la Generalitat. Les actuacions a l’entorn de la capella han estat finançades per la Diputació de Barcelona.

La primera campanya d’intervenció arqueològica al castell va ser a finals de 2016. Des de llavors, l’equip d’arqueòlegs i arqueòlogues i el departament municipal de Patrimoni Històric han realitzat tasques d’excavació, documentació, redacció, descoberta i consolidació de la Torre de l’Homenatge, d’una cisterna i de diverses estances al seu entorn.

Categoria: Educació ambiental, Litoral, Cercle de voluntaris, ODS,