Marina El cost total és de 17.497,08 euros que assumeix el Consorci del Parc de la Serralada de Marina​​​​

El Parc de la Serralada de Marina realitza tasques de manteniment de les franges de protecció perimetral i secció de servei contra incendis forestals

Actuacions a les franges de prevenció d'incendis. Autor: XPN

14/06/2021

Per tal d’evitar la propagació del foc en cas d’incendi forestal, una de les gestions que periòdicament realitza el Consorci del Parc de la Serralada de Marina segons el Pla especial és el manteniment de les franges de protecció perimetrals i de la xarxa viària bàsica de camins. Enguany, els treballs han començat al maig, finalitzaran a mitjan juny i suposaran una inversió de 17.497,08 euros.​​​​​​​

D’una banda, les seccions  de servei són als termes municipals de Badalona, Montcada i Reixac i Sant Fost de Campsentelles. Allí s’està fent la desbrossada de vegetació en 1,5 m a banda i banda del camí en un total de 6,5 km i una inversió de 4.876,30 euros. La secció de servei és la secció del camí lliure de vegetació i el seu paper és molt important atès que, entre d’altres, té l’objectiu de disminuir el combustible de les vores de la xarxa de camins inclosa als plans municipals de prevenció d’incendis i millorar les condicions de seguretat dels vehicles d’extinció i de la circulació en general.

D’altra banda, les diverses franges de protecció perimetrals en què s’estan fent actualment tasques de manteniment al Parc de la Serralada de Marina se situen en l’àmbit dels municipis de Santa Coloma de Gramenet i de Tiana en una àrea total de 9,47 ha i amb un cost de 12.620,78 euros.

Selecció de tanys

Aquest 2021, s’hi està realitzant selecció de tanys i esporga. Així, principalment en la franja situada a l’entorn de l’Oficina del Parc de la Serralada de Marina i la cartoixa de Montalegre (Tiana), es fa una selecció de tanys d’alzines (Quercus ilex subsp. ilex) i alzines sureres (Quercus suber) i s’escullen els més vitals, drets, alts i de capçada més desenvolupada. Amb les podes de l’alzina, es deixen les guies més dretes, els talls són arranats al tronc -de manera que no sobresurten els nusos- i no es produeix cap altre tipus de ferida al tronc.

També es fan podes sobre altres espècies arbòries com el pi blanc (Pinus halepensis), el pi pinyer (Pinus pinea) i suro (Quercus suber) i es respecten i poden altres espècies com l’aladern (Rhamnus alaternus), l’arboç (Arbutus unedo) i el marfull (Viburnum tinus). En aquests casos, se segueixen les mateixes normes de selecció. En el cas dels arbres dins de les franges de protecció, es fa de forma general una poda fins a una alçada límit d’un terç l’alçada de l’arbre (amb un màxim de 5 metres).

Una altra actuació és la desbrossada del matollar. En aquells indrets on no hi ha vegetació arbòria o la densitat dels arbres és inferior a 150 peus/ha, s’elimina tot el matoll fins a deixar una separació entre peus d’entre 5-7 metres i es dona prioritat d’estassada a espècies piròfites com el bruc (Erica arborea), la gatosa (Ulex parviflorus), la ginesta (Spartium junceum), les diferents estepes (Cistus sp.) i l’esbarzer (Rubus sp).

També es respecten parcialment o totalment -depenent de la seva situació dins de la franja- espècies com l’arboç (Arbutus unedo), l’aladern (Rhamnus alaternus), el marfull (Viburnum tinnus) i el llentiscle (Pistacia lentiscus). En zones de repoblació o plantació d’arbres i arbustos, no es toquen els  plançons.

Flora protegida i retirada de deixalles durant les actuacions

Cal subratllar que, prèviament a les actuacions, el Parc de la Serralada de Marina ha localitzat i es respecta la flora protegida present en tots aquests indrets.

En aquesta ocasió, a més, no es realitza l’abatiment d’arbres i queda prohibida l’extracció de fusta i llenya. L’eliminació de les restes vegetals es fa en el mateix moment de l’actuació i totes les deixalles i brossa que van sorgint durant les tasques es retiren i porten o bé al contenidor o bé a la deixalleria corresponent per tal que la zona desbrossada quedi lliure de papers, plàstics, vidre, ampolles, etc.

Mentre es desenvolupen les feines forestals, els indrets estan degudament senyalitzats, amb rètols informatius d’obra i sobre les tasques que s’està realitzant.

Els treballs, que han començat el mes de maig i finalitzaran a mitjan juny, tenen un cost total de 17.497,08 euros que assumeix el Consorci del Parc de la Serralada de Marina.​​​​​​​

Font de la informació: Xarxa de Parcs Naturals

Categoria: Relleu, Paisatge, Geologia, Hidrologia, Meteorologia, flora, hàbitats, Planificació i avaluació, Gestió del medi, Informació tècnica, Marina, Prevenció incendis, Biodiversitat, Diputació de Barcelona, ODS, Oficina Tècnica de Prevenció d'Incendis,