Collserola | Marina Com a novetat, s'ha recuperat la torre de guaita que hi havia al turó de Montcada, ara a la seu de l'ADF La Serralada

Es presenta a Montcada i Reixac la campanya de prevenció d'incendis forestals 2021

15/06/2021

S’ha posat en marxa a Montcada i Reixac la campanya de prevenció d’incendis forestals d’aquest estiu. Davant d’un estiu que es preveu força complicat per la manca de pluges a l’hivern i primavera, les altes temperatures i l’estat d’estrès hídric, les administracions i entitats demanen a la ciutadania que sigui prudent quan vagi als espais naturals. L’acte de presentació de la campanya, que ha tingut lloc el dilluns 14 de juny a la seu de l’ADF La Serralada, ha comptat amb la presència de representants dels ajuntaments de Montcada i Reixac i Santa Coloma de Gramenet, Policia Local, Mossos, Agents Rurals, ADF, Protecció Civil i dels consorcis del Parc de la Serralada de Marina, Parc Natural de la Serra de Collserola i Parc de l’Espai d’interès natural de Gallecs.

L'Ajuntament de Montcada i Reixac, la Policia Local, la Diputació de Barcelona, l'Agrupació de Defensa Forestal (ADF) La Serralada, Protecció Civil, Mossos d'Esquadra, el cos d'Agents Rurals de la Generalitat, els consorcis del Parc de la Serralada de Marina, del Parc Natural de la Serra de Collserola i del Parc de l’Espai d’interès natural de Gallecs i representants de l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet -municipi que col·labora amb l’ADF en matèria de prevenció d’incendis- han presentat el dilluns 14 de juny la campanya de prevenció d'incendis forestals d'aquest estiu, en un acte celebrat a la seu de l’ADF.

El dimarts 15 de juny es posa en marxa la campanya de la Generalitat de Catalunya per potenciar la vigilància davant els focs, acció que acabarà el 15 de setembre i que es veu reforçada pel Pla d'informació i vigilància contra els incendis forestals impulsada per la Diputació de Barcelona, en col·laboració amb els ajuntaments i altres cossos de seguretat, que s’iniciarà el 18 de juny. Aquest projecte es fonamenta en tres línies d'actuació: el desenvolupament agrari, la coordinació institucional i la sensibilització de la ciutadania.

"Ens trobem davant d'un any molt complicat i Montcada i Reixac és un municipi especialment vulnerable perquè està envoltat d'espais naturals", ha explicat l'alcaldessa, Laura Campos, durant la presentació, la qual ha fet esment dels dos focs recents que han afectat la ciutat, el de Collserola del dimarts 8 de juny, i un altre al pla d'en Coll, el diumenge 13 de juny. Campos ha fet una crida a la ciutadania per implicar-la en la prevenció, especialment davant la proximitat de la celebració de les revetlles de Sant Joan. “Després d'aquest any tan difícil que hem viscut, necessitem sortir i celebrar, però ho hem de fer amb la màxima prudència”, ha indicat.

El regidor de Medi Natural i de la Policia Local, Oriol Serratusell, ha fet una crida a la prudència atès que “la comarca pateix una situació d’estrès hídric que ens fa preveure una campanya difícil”. L’edil ha donat compte dels dispositius disponibles durant la campanya: quatre vehicles pick-up (tres de l’ADF i 1 de Protecció Civil), tres tot terrenys (dos de l’ADF i un de Protecció Civil), dues motocicletes per a vigilància dels espais fluvials i la torre de vigilància forestal ubicada a la seu de l’ADF; efectius que se sumen a la resta de recursos municipals i de la resta d’administracions implicades en la prevenció d’incendis.

La gerent del Consorci del Parc de l'Espai d'Interès Natural de Gallecs, Gemma Safont, ha explicat que fa dos anys que l’ens que representa forma part del dispositiu contra incendis i ha expressat que en els darrers mesos els espais naturals "han vist incrementat el nombre de visites per la necessitat de naturalització que té la gent arran la pandèmia".

En aquest sentit s’ha expressat també el coordinador d’Espais Naturals de la Diputació de Barcelona, Jordi Padrós, qui considera que "cal que tota la ciutadania conegui les normes i els usos dels espais naturals per evitar situacions de perill".

Recuperació de la torre de guaita, novetat d'enguany

La directora del Consorci del Parc de la Serralada de Marina, Cinta Pérez, ha destacat "l’esforç de les entitats i la coordinació de les administracions per fer una campanya efectiva" així, ha agraït la gran tasca dels voluntaris de l’ADF La Serralada de Montcada i Reixac, la restauració impecable que han fet de la seva seu, l’excel·lent col·laboració amb el Parc que ha facilitat, per exemple, el trasllat de la torre que es trobava al turó de Montcada i que és ara a la seu de l’ADF (c. Malves, al costat del cementiri municipal) on sens dubte farà un bon servei de vigilància i detecció de possibles columnes de fum en aquesta zona més meridional del Parc. Podeu ampliar la informació en aquesta notícia de La Veu de Montcada.

El gerent del Parc Natural de la Serra de Collserola, Marià Martí, també ha parlat de la col·laboració de les administracions, fet que genera "sinergies que fan que anem resistint i anem salvant els parcs". La tinent d’alcaldessa de Seguretat Ciutadana i Civisme de l’Ajuntament de Santa Coloma, Lídia Montero, ha encoratjat els presents a "dur tota la feina necessària en matèria de prevenció i seguir treballant".

Totes les administracions, per tant, coincideixen a destacar els tres grans pilars en la lluita contra el foc (actuacions de prevenció, conscienciació ciutadana i responsabilitat i respecte cap al medi natural) i en la importància de la coordinació per evitar riscos. ​​​​​​​

Font de la informació: Ajuntament de Montcada i Reixac

Categoria: flora, hàbitats, Gestió del medi, Divulgació, Collserola, Marina, Prevenció incendis, Biodiversitat, Diputació de Barcelona, ODS, Oficina Tècnica de Prevenció d'Incendis,