Marina La millora paisatgística i ecològica del tram final del torrent deixa un entorn completament recuperat

Finalitzen els treballs de restauració del tram final del torrent de la Vallençana, a Montcada i Reixac

26/01/2018

El mes de desembre van finalitzar les actuacions de millora del tram final del torrent de la Vallençana, al municipi de Montcada i Reixac dins l'àmbit del Parc de la Serralada de Marina. Aquesta obra de restauració -que té per finalitat millorar la llera del torrent així com l'entorn més proper- ha estat promoguda pel Consorci del Parc de la Serralada de Marina, l'Ajuntament de Montcada i Reixac i el Consorci Besòs-Tordera i executada per Naturalea Conservació.

El torrent de la Vallençana recorre el Parc de la Serralada de Marina fins que desemboca al riu Besòs en el seu pas per Montcada i Reixac. Al tram final hi ha una gran quantitat d'aloc, espècie interessant i poc present als torrents i rieres de terra baixa. En aquest tram final del torrent, l'Ajuntament, el Parc i el Consorci del Besòs han unit esforços per millorar la qualitat ambiental de l'àmbit.

L'àmbit d'actuació es va dividir en tres trams, el primer dins de l'espai natural protegit del Parc, el segon un espai central amb menys presència de canya i altres espècies invasores, i el tercer el tram ja purament  de connexió amb el riu Besòs.

Bàsicament, aquesta intervenció s'ha centrat en l'eliminació de la canya (Arundo donax) que estava colonitzant per complet el torrent de la Vallençana; així com la retirada de residus i deixalles de tot l'àmbit de treball; i la sembra posterior a tota la superfície remoguda amb plantacions arbustives i arbòries amb l'objectiu de permetre la colonització de l'espai per vegetació autòctona.

Aquests treballs han portat a terme diverses tècniques de bioenginyeria del paisatge per a l'estabilització dels talussos, la seva revegetació i la construcció d'uns dics d'entramat per retenir la canya que pugui baixar arrossegada d'aigües amunt.

Categoria: hàbitats, Paisatge, flora, Gestió del medi, Marina, Hidrologia, Biodiversitat, general,