Marina La proposta seguirà durant tot l'any per aplegar el màxim d'idiomes possible

'Digue’m papallona!' recopila com es diu el nom d'aquest insecte en les diverses llengües que es parlen als municipis del Parc de la Serralada de Marina

13/06/2023

En el marc de la celebració del Dia Europeu dels Parcs, les biblioteques participants al programa 'Parcs i biblioteques...naturalment!' del Parc de la Serralada de Marina van impulsar la iniciativa 'Digue'm papallona!' amb l'objectiu de recollir com es diu la paraula papallona en la gran diversitat de llengües que es parlen als municipis d'aquest Parc. De moment, ja són una trentena els idiomes aplegats, entre els quals, per exemple, hi ha l’armeni, el basc, el guaraní, el neerlandès o el panjabi. La iniciativa continua durant tot el 2023 i convida la ciutadania a afegir el seu idioma, si encara no hi és.

فراشة en àrab, пеперуда en búlgar, პეპელა en georgià, labalaba en ioruba, pillpintu en quítxua o метелик en ucraïnès... són només alguns dels exemples que s'han recollit.

L'element clau de la proposta era una papallona, de 2m x 2m de dimensions, que es va presentar el 24 de maig, Dia Europeu dels Parcs, a les biblioteques que formen part del programa Parcs i biblioteques...naturalment! de l'àmbit del Parc de la Serralada de Marina.

Acompanyant la presentació i coincidint també amb la Setmana de la Natura 2023, es van programar diferents activitats relacionades amb les papallones: des de laboratoris de literatura infantil, tallers de divulgació i exposicions a sortides (veure l'Instagram de les biblioteques de Santa Coloma de Gramenet).

La instal·lació representa una papallona reina (Papilio machaon), la papallona amb una major presència al Parc de la Serralada de Marina, i inclou la trentena de llengües que s’han anat recopilat fins al moment, entre les quals trobem l'alemany, amazic, búlgar, hindi, paixtu, suahili, wòlof o el xinès.

Aquest, però, és un projecte viu i participatiu, i es convida els usuaris que visitin les biblioteques durant el 2023 a incloure la seva llengua si encara no hi és.

Parcs i biblioteques... naturalment! i el Parc de la Serralada de Marina

L’any 2021, les biblioteques dels municipis del Parc de la Serralada de Marina de la Xarxa Municipal de Biblioteques i la Xarxa de Parcs Naturals van iniciar el projecte Parcs i biblioteques... naturalment! Aquest treball en xarxa també es desenvolupa en biblioteques corresponents a l’àmbit del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac, Parc de la Serralada Litoral, Parc del Montnegre i el Corredor, Parc Natural de la Serra de Collserola, Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny i, fora de l’àmbit de la Xarxa de Parcs Naturals, el Parc Natural del Montserrat.

Categoria: Educació ambiental, Divulgació, Exposicions, Marina, Dia Europeu dels Parcs, Educació ambiental, ODS, Biodiversitat, Educació ambiental,