Marina El parc de les olors va prenent forma

Nova edició de la plantada popular a Tiana

19/04/2018

Com cada any des de l’any 1994, la Regidoria de Medi Ambient de l’Ajuntament de Tiana va organitzar l'activitat de la plantada popular. Ja el 2017 va canviar d’ubicació i de concepte i es va replantejar la plantada que, fins aleshores, tenia un caire més forestal per convertir-la en una plantada per millorar un entorn més urbà convertint un espai limítrof i fins al moment poc cuidat en un parc entre urbà i forestal. Un any més, el Parc de la Serralada de Marina hi ha col·laborat.

La Plantada Popular de Tiana, que aquest 2018 s'ha celebrat el diumenge 8 d'abril, és una activitat de caràcter familiar que té com a grans objectius la reforestació de petits espais acotats i també la sensibilització i educació ambiental. És un acte encarat a fer que famílies, nens, nenes, joves i grans participin de manera festiva en la replantació d’espècies autòctones de la zona, i col·laborin en un acte de conservació i millora ambiental en el qual no només es tracta de replantar, sinó que permet la sensibilització de la població mitjançant tallers i activitats diverses.

El repte plantejat en aquest espai situat a la Ronda Ernest Lluch és recuperar i posar en valor una zona de pineda convertint-la en un espai on les plantes aromàtiques i autòctones de la zona mediterrània siguin les protagonistes. La voluntat és continuar recuperant aquest espai tot posant en valor la vegetació existent i donant-lo a conèixer a tota la ciutadania.

Nou format

L’any 2017, en el marc d’aquest nou format de plantada popular es van plantar deu illes de diferents espècies aromàtiques, dues per a cada espècie. Les plantes escollides van ser el romaní, l’espígol, la sàlvia, la farigola i l’espernallac. Per altra banda, també es van plantar diferents espais amb estepa. Enguany, s'ha volgut donar continuïtat aquestes illes de plantació, augmentant les dimensions d’algunes d’elles i afegint-ne algunes amb noves espècies aromàtiques com la camamil·la. També s'ha afegit una franja de llorers i una zona amb ginesta blanca i arboç que serviran d’aliment a diferents espècies d’ocells. Una de les novetats d’enguany ha estat la creació d’un espai específic dedicat a plantes culinàries, on s’han plantat diferents espècies com ara julivert, coriandre, menta...

Des de principi d’any s’ha estat treballant en aquest espai per millorar l’estat de vegetació actual. S’han refaldat tots els pins, retallant les branques baixes per tal d’elevar la capçada i que puguin guanyar alçada, eliminant les canyes, sanejant les iuques, podant la figuera i el garrofer... També s’ha instal·lat mobiliari a la zona i la cartellera amb informació entorn la flora existent a tocar de les illes de plantació i d’arbres emblemàtics de l’entorn com el garrofer i la figuera.

La darrera novetat de l’espai és la instal·lació d’un hotel d’insectes i diferents capses niu d’ocells insectívors i ratpenats amb l’objectiu de millorar la biodiversitat de l’espai.

Com cada any, durant la jornada de la plantada, a part de replantar les diferents illes de plantació amb les aromàtiques, també s’ha gaudit d’un matí ple d’activitats, tallers com construcció de capses niu, bosses d’olor, personalitzar xapes, explicacions sobre les diferents plantes, música, etc.

Activitat molt participativa

La plantada popular està organitzada per l’Ajuntament de Tiana amb la col·laboració del Consell de medi ambient i sostenibilitat, el Parc de la Serralada de Marina, l’ADF la Conreria, el Grup Ecologista El Rocar, el Grup d'Astronomia de Tiana, el Grup Ecologista de Montcada ACER, el Jardí secret, Tiana cultiva les seves llavors, la Federació d’entitats de cultura popular i tradicional catalana del Prat “El Nus” i Econimbus, entre d’altres.

Font de la informació: Ajuntament de Tiana

Categoria: Educació ambiental, Paisatge, Marina, Biodiversitat, Gestió del medi, hàbitats, flora, Educació ambiental, general,